ملخص الجهاز:
"همانطور که معلمان درسنگر فلسفی به مدد وحدت و قوت شخصیت خود در شاگردان نفوذ میکنند و با آنها رابطهی عاطفی برقرار میکنند،معلمان درسنگر علمی به علت وسعت اطلاعات خود مؤثر واقع میشوند و برای جذب دانشآموزان،پیوند عاطفی را هم در تدریس لحاظ میکنند.
اگر به تاریخ آموزش و پرورش نظری بیفکنیم،میبینیم که معلمان «اقتدار طلب»بزرگی وجود داشتهاند و چنین معلمانی توانستهاند با شخصیت نافذ خود و اندکی محبت و ظرافت و خوش ذوقی، با دانشآموز خود رابطهی عاطفی برقرار کنند و تأثیرات مثبتی در شاگردان آنان باقی گذارند.
معلم موفق کسی است که صفات تیپ متضاد خود را تا اندازهای به خود بگیرد و مخصوصا بکوشد که مختصات کلی تیپ درسنگر و دانشآموز محور را در خود گرد آورد هریک از تیپهای گوناگون معلم،همهی روشهای متعدد تدریس(روش سخنرانی و روش سؤال و جواب،روش علمی،روش فردی و روش گروهی)را در اختیار دارند و هریک باید موافق حال خود،آزادانه یکی از این روشها را برگزیند."