خلاصة:
(نسخه 15)استفاده شده است. نتایج حاصل از مصاحبه نشان میدهد توجه به دانش قبلی،به روز بودن(از نظر علمی)،مستند بودن،کاربردی بودن محتوای انتخاب شده،مغایرت نداشتن با ارزشها،مبانی فرهنگی و نیازهای جامعه از جمله مواردی است که مصاحبه شوندگان در بخش محتوایی به آنها اشاره کردهاند.نتایج پرسشنامه نشان داد که از نظر دانشجویان باید به ویژگیهای محتوایی کتابهای درسی مطلوب بیش از حد متوسط (3/5 از 5)توجه داشت. هدف پژوهش حاضر تبیین معیارهای تألیف و تدوین کتابهای درسی رشتههای علوم تربیتی و روانشناسی از نظر محتوایی است.روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی است و جامعهء آماری آن صاحبنظران برنامه درسی و مؤلفان کتابهای درسیاند که با آنان بهطور نیمه سازمان یافته مصاحبه شده است؛بخش دیگر اینجامعه،دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای علوم تربیتی،مشاوره و روانشناسی و دانشجویان سال آخر کارشناسی این رشتهها در دانشگاه اصفهان(سال تحصیلی 1386-1387)هستند که به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادهاند.برای مصاحبه با متخصصان و مؤلفان از روش نمونهگیری هدفمند و برای انتخاب دانشجویان از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی متناسب با حجم استفاده شده است.روش کمی و کیفی،دو روش به کار گرفته شده برای جمعآوری اطلاعات است.در بخش کیفی از مصاحبهء نیمه سازمان یافته و در بخش
ملخص الجهاز:
"روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی است و جامعهء آماری آن صاحبنظران برنامه درسی و مؤلفان کتابهای درسیاند که با آنان بهطور نیمه سازمان یافته مصاحبه شده است؛بخش دیگر اینجامعه،دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای علوم تربیتی،مشاوره و روانشناسی و دانشجویان سال آخر کارشناسی این رشتهها در دانشگاه اصفهان(سال تحصیلی 6831-7831)هستند که به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادهاند.
این ویژگی سه جزء دارد:1)مجموعه مفاهیم اساسی برای توصیف انواع پدیدهها در چهارچوب یک مادهء درسی،2)شیوهء سازماندهی دانش اندوخته شده در رشتههای درسی و3)روش خاص بررسیهای علمی رشته که در یک کتاب درسی باید در نظر گرفته شود.
نظر دانشجویان براساس رشتهء تحصیلی در مورد معیار،«تناسب مطالب با نیازهای اجتماع»،«تناسب مطالب و موضوعات با نیازهای بازار کار»،«تناسب مطالب ارائه شده با ویژگیهای فرهنگی جامعه»،«تناسب مطالب ارائه شده با زمان یادگیری برای هر درس»و «جامعیت محتوای کتاب با توجه به اهداف کلی و سرفصلهای درس»متفاوت بوده است.
نتیجهگیری نتایج به دست آمده از پژوهش نشان میدهد که صاحبنظران توجه به ویژگیهای محتوایی از جمله توجه به دانش فراگیران،بهروزبودن(از نظر علمی)،مستند بودن،کاربردی بودن محتوای انتخاب شده،مغایرت نداشتن با ارزشها،مبانی فرهنگی و نیازهای جامعه را از مهمترین معیارهای تدوین کتاب درسی مطلوب در نظر میگرفتند.
با توجه به یافتههای این پژوهش و اینکه توجه به ویژگیهای محتوایی معیار بسیار مهم در مطلوب بودن کتابهای درسی است،باید معیارهای تألیف و تدوین کتابهای درسی از نظر متخصصان و مخاطبان برای مقاطع مختلف تحصیلی و رشتههای مختلف،در بعد محتوایی بررسی و اصول اساسی آن براساس رشته و مقطع تحصیلی استخراج شود."