خلاصة:
هدف:مطالعه میزان رضایتمندی پژوهشگران از خدمات ادارههای کتابخانه و شبکه پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی. روش:در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد و ابزار گردآوری اطلاعات بوده است. یافتهها:پژوهش نشان میدهد که 73/8 درصد پژوهشگران حداقل یک بار در ماه از خدمات کتابخانه استفاده میکنند.آنها از ساعت کار کتابخانه،پاسخگویی تلفنی و تجهیزات سالن مطالعه نسبتا"راضی هستند،اما از عدم رعایت سکوت در سالن مطالعه کتابخانه ناراضیاند.بهطور کلی،میزان رضایت از منابع اطلاعاتی در سطح نسبتا" پایینی است.بیشترین نارضایتی به کمبود نشریات لاتین با 41/8 درصد،کتابهای فارسی با 39/3 درصد و نشریات فارسی با 32 درصد مربوط میشود.54/1 درصد پاسخگویان از عدم برپایی نمایشگاههای داخلی در کتابخانه ناراضی هستند.میزان رضایت پاسخگویان از تاثیر نرمافزار کتابخانه در جستجوی اطلاعات بیش از رضایت از تاثیر برگهدان است.در بین خدمات ارائه شده توسط ادراهی شبکه،بیشترین میزان رضایت(33/6 درصد)به امکانات شبکه داخلی و کمترین رضایت(46/8 درصد)به تعمیر تجهیزات رایانهای و پاسخگویی به مشکلات رایانهای همکاران اختصاص دارد.تقریبا"تمام پاسخگویان از شبکه اینترنت استفاده میکنند و فراوانی پاسخگویانی که چند بار در روز از اینترنت استفاده میکنند با 61/5 درصد بیش از سایر کاربران است.از بین خدمات اینترنت،پژوهشگران از پست الکترونیکی و وب استفاده میکنند.55/4 درصد آنان سرعت کم اینترنت را مهمترین عامل در عدم استفاده مطلوب از این شبکه عنوان کردهاند.
ملخص الجهاز:
"با توجه به تأثیر انکارناپذیر شبکه اینترنت در دستیابی به اطلاعات و گسترش روند تحقیقات،و با عنایت به اینکه یکی از اساسیترین معیارهای ارزیابی سودمندی یک تکنولوژی،استفاده از آن میباشد(آلن،7991)،در این پژوهش سعی شده است تا علاوه بر میزان رضایتمندی پژوهشگران نسبت به خدمات اطلاعاتی نیز بررسی شود.
پرسشهای پژوهش پرسشهایی که پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به آنهاست عبارتند از: 1-میزان رضایت پژوهشگران از منابع اطلاعاتی و خدمات کتابخانه در چه حد است؟ 2-مراجعان تا چه حد از تجهیزات و امکانات کتابخانه راضی هستند؟ 3-میزان رضایتمندی از کتابداران در چه حد است؟ 4-میزان رضایت از نرمافزار کتابخانه و برگهدان در راهنمایی مراجعان به چه میزان است؟ 5-میزان رضایت پژوهشگران از خدمات اداره شبکه در چه حد است؟ 6-میزان استفاده پژوهشگران از اینترنت چگونه است؟ 7-پژوهشگران بیشتر از کدامیک از خدمات اینترنت استفاده میکنند؟ 8-مشکلات پژوهشگران در استفاده از اینترنت چیست؟ اهداف پژوهش هدف اصلی این پژوهش،بررسی نگرش پژوهشگران نسبت به خدمات اطلاعرسانی پژوهشکده میباشد.
نتایج این تحقیق نشان داد که 65/1 درصد از جامعه استفادهکننده از خدمات مرجع در کتابخانههای مورد بررسی راضی یا بسیار راضی بودهاند و در این میان استفادهکنندگان کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بالاترین میزان رضایتمندی را به خود اختصاص دادهاند.
84/4 درصد پاسخگویان از امکانات تجهیزات سالن مطالعه کاملا راضیاند و تنها در 31/9 درصد پاسخگویان میزان رضایتمندی کم و خیلی کم عنوان شده است اما در مورد سکوت سالن مطالعه،میزان رضایت مراجعان بسیار پایین است،بهطوری که 75/4 درصد پاسخگویان از عدم رعایت سکوت در سالن مطالعه کاملا ناراضی هستند و تنها 91/6 درصد پاسخگویان از این وضیعت اظهار رضایت کردهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاعات جدول 5 نشان میدهد که در میان خدماتی که به نوعی به کتابداران و رفتار آنها مربوط میشود،معرفی منابع توسط کتابداران 33/6 درصد و کمک کتابداران در یافتن منابع با 03/3 درصد،بیشترین میزان نارضایتی را به خود اختصاص داده است."