ملخص الجهاز:
"جدول 4:نتایج آزمونهای چند متغیری و تکمتغیری F برای مقایسهء مؤلفههای اضطرابی و افسردگی آزمودنیها بر مبنای دو گروه مدارس دینی و عادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج بهدستآمده در جدول(4)نشان میدهد که براساس هرسه ملاک پیلایی، هوتلینگ و ولیکز،مقادیر تقریبی F به دست آمده( F-2/71949 )با احتمال خطای 0/100-???معنادار میباشد،و بر حسب مقادیر F بهدستآمده در آزمونهای تکمتغیری عوامل اصلی منشأ تغییرات به ترتیب زیر مشخص گردیده است: 1-عامل C (پایداری هیجانی-ناپایداری هیجانی)با 7/71985- F و احتمال خطای 0/600-???.
از سوی دیگر،تحلیل آماری دادههای آزمونهای چند متغیری و تک متغیری F برای مقایسهء مؤلفههای اضطرابی و افسردگی آزمودنیها بر مبنای تعامل سطوح مختلف گروههای آموزشی(دینی و عادی)و پایههای تحصیلی(دوم و سوم دبیرستان و حوزه) جدول(6)در هیچیک از ملاکهای پیلایی،هوتلینگ و ویلکز تفاوت معناداری را نشان نمیدهد،اما در آزمون تک متغیری F به دست آمده برای عامل اضطرابی D (تحریک پذیری-وارفتگی)با 5/67285- F و احتمال خطای 0/230-؟؟؟و برای عامل افسردگی SP (مشکلات اجتماعی)با4/95516- F و احتمال خطای 0/230-؟؟؟تفاوتی معنادار را نشان میدهد.
بنابراین اگرچه در مقایسهء گروههای 1 و 2 بهطورکلی این عامل نمیتواند منشأ تفاوت گردد،آنگاه که اثر تعاملی سطوح متفاوت گروههای آموزشی و پایههای تحصیلی لحاظ شود،عامل D (تحریکپذیری)میتواند منشأ تغییرات باشد؛یعنی وقتی در گروه 2 پایهء تحصیلی تغییر میکند،تحریکپذیری افراد نیز بهطور محسوسی بیشتر میشود، زیرا مطابق دادههای آماری،دانشآموزان مدارس دینی وقتی که در پایهء 2 قرار دارند، میزان تحریکپذیری آنها بسیار پایین است و کاملا خونسرد هستند و سطح تحریکپذیری آنها حتی از دانشآموزان مدارس عادی هم پایینتر است،اما هنگامی که در پایهء سوم قرار میگیرند،بسیار تحریکپذیر میشوند؛بهگونهای که سطح تحریکپذیری آنها حتی از دانشآموزان مدارس عادی هم بالاتر میرود."