ملخص الجهاز:
"منابع کسب دانش بسیار است و سنت، آداب و رسوم،تخصص،اقتباس،آزمون و خطا،تجربهء شخصی،الگوبرداری،ادراک شهودی،استدلال منطقی،و مانند آنها را دربرمیگیرد؛اما آنچه محقق را در نظاممند کردن این دانش کسب شده یاری میرساند نوع جهانبینی و پارادایمی است که به کار میگیرد.
تحقیقات نظامدار در کتابداری و اطلاعرسانی عمدتا از دو پارادایم پوزیتیویستی-رویکرد کمی-و ناتورالیستی-رویکرد کیفی-تبعیت میکنند.
از لحاظ لفظی:زبان تحقیق چیست؟ پارادایمها مثل عینکهایی هستند که در نگاه دقیقتر ما به جهان کمک میکنند و وجود هر دو مطلوب بوده و سبب ایجاد دانش جدید میشود.
در تحقیقات کمی(پارادایم پوزیتیویستی)،محقق کار خود را با پدیدهای آغاز میکند که قبلا مطالعه و تعریف شده است؛درحالیکه تحقیق کیفی(پارادایم ناتورالیستی) معمولا در مواردی انجام میشود که درباره آن پدیده مطالب اندکی وجود دارد یا اصلا وجود ندارد.
هرگاه از این زاویه بنگریم،درمییابیم که لازم است حرفهمندان کتابداری و اطلاعرسانی از روشهی هر دو پارادایم پژوهشی شناخت و درک درستی داشته باشند."