خلاصة:
مصورسازی از روشهای نوین درعرصه ارائه و ذخیره و بازیابی اطلاعات است،که هدف آن رسیدن به فضای اطلاعات و استفاده از مصورسازی اطلاعات در دادهکاوی و کشف دانش است.در مصورسازی،تلاش بر این است تا از ابزارهای کامپیوتری برای تشریح حجم عظیمی از دادههای انتزاعی استفاده شود.با عنایت به گوناگونی تعاریفی که در متون مرتبط با اطلاعرسانی از واژههای داده،اطلاعات و دانش ارائه شده است،این مقاله سعی در تعریف ارتباط بین این اصطلاحات و ابهامزدایی دارد،تا نیل به فضای اطلاعات را به کمک مصورسازی تسهیل کند.
ملخص الجهاز:
"با عنایت به گوناگونی تعاریفی که در متون مرتبط با اطلاعرسانی از واژههای داده،اطلاعات و دانش ارائه شده است،این مقاله سعی در تعریف ارتباط بین این اصطلاحات و ابهامزدایی دارد،تا نیل به فضای اطلاعات را به کمک مصورسازی تسهیل کند.
بسته به وظایف مصورسازی،رضایتمندی میتواند به شکلهای مختلفی حاصل شود؛برای مثال،کاربر ممکن است اطلاعات و دانش کافی را در مورد مجموعه داده به دست آورده باشد،یا ممکن است تصویر مناسبتری در مورد دادهها برای کمک به دیگران در فرآیند جمعآوری دانش کسب کرده باشد.
نمونههایی از اطلاعات مورد استفاده در مصورسازی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در مصورسازی به کمک اطلاعات،سیستم،دومین مسیر مصورسازی را برای کاربر فراهم میسازد،(نگاه کنید به شکل 2)،که معمولا اطلاعات مربوط به مجمموعه دادههای ورودی را نمایش میدهد.
به صورت موردی،میتواند دانش را از موارد موفقیت و شکست،روابط مشترک میان مجموعه دادهها و پارامترهای کنترل،و بسیاری از سایر الگوهای نمایش داده شده توسط کار،ابزار کاربران و تعاملات مصورسازی استنتاج کند.
مصورسازی به عنوان یک رشته علمی برای کمک به کاربران در انتقال دادهها( C داده)در فضای محاسباتی به اطلاعات( P اطلاعات)و دانش( P دانش)در فضای ادراکی و شناختی رونق یافته است.
نقطهنظر اطلاعات متقابل73 از شکلهای 2 و 3 در مقاله اصلی،میتوانیم مشاهده کنیم که یک مسیر انتقال از مصورسازی،به کمک اطلاعات به مصورسازی به کمک دانش، این است که استدلال در مورد اطلاعات انتزاع شده از دادههای ورودی، به طور خودکار صورت گیرد.
با این سه نقشه هستیشناختی،سیستم،طرحهای مصورسازی مختلف را به طور پویا بر حسب دادههای ورودی رتبهبندی میکند،و مجموعهای از طرحهای مصورسازی با سطح بالاتر رتبهبندی شده را به طور خودکار برای کاربران نشان میدهد.
Data,Information, and Knowledge in Visualization."