خلاصة:
درگیری مدرسهای1نشان میدهد که دانشآموزان چگونه در مورد مدرسه فکر،احساس و رفتار میکنند.در واقع درگیری مدرسهای هم رفتار دانشآموزان در مدرسه و هم دلبستگی هیجانی یا روانشناختی آنان نسبت به مدرسه را شامل میشود.درگیری مدرسهای به عنوان یک متغیر اثرگذار بر عملکرد تحصیلی و ترک تحصیل از مدرسه مطرح شده است.در این پژوهش رابطهء درگیری مدرسهای با عملکرد تحصیلی و گرایش به ترک تحصیل دانشآموزان دوره راهنمایی مورد بررسی قرار گرفته است. از میان دانشآموزان سال سوم راهنمایی شهر تهران 127 نفر دانشآموز(553 دختر و 663 پسر)با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای،به عنوان نمونهء پژوهش انتخاب شدند.ابزارهای گردآوری دادهها شامل؛پرسشنامه درگیری مدرسهای مرکز ملی درگیری مدرسهای (NCSE) ،پرسشنامه محقق ساخته بررسی گرایش به ترک تحصیل و مجموع نمرات دروس ریاضی،علوم و املای نیمسال اول به عنوان میزان عملکرد تحصیلی دانشآموزان،بودهاند.برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد.
ملخص الجهاز:
Marks پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطهء درگیری مدرسهای با عملکرد تحصیلی و گرایش به ترک تحصیل در میان دانشآموزان سال سوم راهنمایی شهر تهران انجام شده است.
یافتههای پژوهش شاخصهای آماری گرایش به ترک تحصیل و پیشرفت تحصیلی گروه نمونه براساس سطوح درگیری مدرسهای و به صورت کلی در جدول شماره 1 درج شده است.
خلاصه تحلیل واریانس چند متغیری درگیری مدرسهای و جنسیت در گرایش به ترک تحصیل و عملکرد تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) R2 0/192 -عملکرد تحصیلی R2-0/226 گرایش به ترک تحصیل P>0/05 * P>0/001 ** یافتههای جدول شماره 3 نشان میدهد که اثر متقابل جنسیت بر گرایش به ترک تحصیل و پیشرفت تحصیلی در سطح p>0/001 معنادار است.
مقایسههای چندگانه(توکی HSD )سطوح درگیری مدرسهای بر حسب گرایش به ترک تحصیل و عملکرد تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) P>0/05 * P>0/001 ** مقایسه میانگینها در جدول شماره 4(آزمون توکی)نشان میدهد که با افزایش سطح درگیری مدرسهای(از پایین به بالا)عملکرد تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد و فرضیه اول پژوهش تأیید میشود.
نتایج جدول شماره 3 نیز نشان میدهد که اثر متقابل جنسیت و درگیری مدرسهای بر گرایش به ترک تحصیل در سطح p>0/001 معنادار بوده است.
از آنجا که درگیری مدرسهای چگونگی احساس،فکر و رفتار دانشآموزان را نسبت به مدرسه تبیین میکند(فردریک و همکاران،3002)،بنابراین وجود رابطهء مثبت بین درگیری مدرسهای و پیشرفت تحصیلی نشان میدهد،نه تنها احساس تعلق،دلبستگی،نگرش مثبت به مدرسه،داشتن انگیزش و مشارکت در فعالیتهای مدرسه میتواند در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نقش داشته باشد،بلکه تجربههای مطلوب در مدرسه نیز که حاصل عملکرد موفق در محیط آموزشی است،نیز میتواند میزان درگیری مدرسهای دانشآموزان را افزایش دهد.