خلاصة:
در این مقاله،ابتدا ویژگی آگاهی کیفی به اختصار مورد بحث قرار گرفته و در ادامه آموز نوخاستهگرایی وجود شناختی در مورد ویژگیها مطرح شده و شاخصههای مفهومی ویژگیهای نوخاسته بررسی میشود.سیستمی بودن،بدین بودن،داشتن علی بدیع،تحویل ناپذیری کارکردی و وابستگی به سطح پایه به عنوان شاخصههای ویژگیهای نوخاسته تمیز داده میشوند.درادامه،دیدگاه علی در مورد نحو وابستگی ویژگیهای نوخاسته به ویژگیهای سطح پایه و همین طور نحو تأثیر علی ویژگیهای نوخاسته مورد بررسی قرار میگیرد و انتقاداتی در مورد آن مطرح میشود.با این حال،به نظر میرسد که دیدگاه علی توانایی تبیین نحو وابستگی و تأثیرات علی ویژگیهای نوخاسته را به شکل قابل اتکایی داراست و از آنجا که ویژگی آگاهی کیفی شاخصههای مفهومی پیش گفته را داراست،این ویژگی نوخاسته دانسته میشود.
ملخص الجهاز:
"با توجه به این تلقی،پرسشی را که در بند پیشین مطرح شد، میتوان به ترتیب زیر صورتبندی کرد:رابطهء ویژگیهای سیستمهای پیچیدهتر که در علوم خاص مورد مطالعه قرار میگیرند،با ویژگیهایی که در علوم بنیادی مانند فیزیک ذرات بنیادی مورد مطالعه قرار دارند،چیست؟ در متافیزیک و فلسفهء علم،دو گرایش کلی در مورد این ویژگیها وجود داشته است: گرایش اول که تا اواخر قرن بیستم غالب بوده است،تحویلگرایی4است.
علت این که سیستمی بودن را شاخصهء ویژگیهای نوخاسته تشخصیص دادیم این است که بحث نوخاستگی در مورد ویژگیهایی مطرح میشود که مفاهیم متناظر با آنها در علوم خاص به کار میروند؛علوم خاص به بررسی سیستمهایی میپردازند که از اجزایی ساخته شدهاند که در فیزیک ذرات نیادی مورد مطالعه قرار میگیرند.
جمعبندی با توجه به شاخصههای ذکر شده برای ویژگیهای نوخاسته،این ویژگیها را میتوان به صورت زیر تعریف نمود: ویژگی E متعلق به سطح H نسبت به ویژگیهای B1 تا Bn متعلق به سطح L نوخاسته است،اگر و تنها اگر:سیستمی،بدیع،دارای تواناییهای علی بدیع،به لحاظ کارکردی تحویلناپذیر و در عین حال وابسته به ویژگیهای B1 تا Bn باشد.
این برهان نشان میدهد که دیدگاه ابتنایی در حوز نوخاستگی از انسجام درونی برخوردار نیست7به این معنا که با پذیرفتن این دیدگاه یا باید پذیرفت که ویژگیهای نوخاسته توانایی علی متمایزی از ویژگیهای سطح پایه ندارند-که مورد قبول نوخاستهگرایان نیست-یا باید تعین چندگانه35-این وضعیت که یک رویداد خاص دو یا چند علت متمایز دارد و هر یک از آنها به تنهایی برای به وقوع پیوستن رویداد مورد بحث کافیاند-را پذیرفت که معمولا در بحث از علیت مورد قبول قرار نمیگیرد (برای تقریر تفصیلی برهان علیت رو به پایین،نک: (Kim,1992,pp."