ملخص الجهاز:
"3 ادراکات ناشی از مجاری حواس از آنچنان اعتباری برخوردار است که میتواند به کمک عقل پایه استدلال بر وجود آفریدگار و یگانگی او قرار گیرد و بر اساس همین اعتبار است که قران آدمی را به تفکر در زمین و آسمان و هر آنچه در آنهاست فرا میخواند تا از این طریق به سوی حق و حقیقت راه یابد که اگر مشاهده عبرت آموز و معرفتزا نمیبود چنان دعوتی نیز بیحاصل مینمود.
به این ترتیب مشاهده میشود که آموزههای اعتقادی دین با تصریح بر وجود نظم قاعدهمندی و رابطه علیت در طبیعت و نیز در رفتارهای فردی و جمعی بشر،مبنای لازم را برای تعمیم نتیجه مشاهدات تجربی و قابلیت پیشبینی فراهم میآورد و اگر چنین نظم و قاعدهمندی اثبات نمیشد چنان تعمیمی هم غیرقابل توجیه بود.
اعتقاد به وجود اراده آزاد و در نتیجه وجود مسئولیت اخلاقی و یا برعکس جبرانگاری و آدمی را مقهور عوامل زیستی یا اجتماعی دیدن، اعتقاد به وجود فطرت و گرایشهای متمایز انسانی، قابلیت بازگشت،توبه و اصلاحپذیری فرد،وابسته بودن رفتارهای انسان به متغیرهایی چون آموزش، وضعیت اقتصادی،امکان پیشگیری از جرم،مؤثر دانستن تعلقات و باورهای دینی در جرم انگاری، وقوع یا پیشگیری از جرم،مؤثر دانستن نظارت و کنترل اجتماعی،توقع معقول از کارایی مجازات، شاخصهای رفتارهای فرد و جامعه،الگوپذیری و مسائلی بسیار از این قبیل،در شکلگیری فرضیات علمی محقق مؤثر است و آموزههای دینی نیز نسبت به این مقولهها دارای رأی و الهامبخش محقق خواهد بود.
14 وجود منطقهای آزاد از حکم الزامی،زمینه را برای حضور عقل،ابتکارات و خلاقیتهای بشری در عرصه قانونگذاری فراهم میکند و از همین مجراست که دانش جرمشناسی در جهت پرکردن (به تصویر صفحه مراجعه شود) منطقه الفراغ میتواند نقش خود را ایفا کند."