خلاصة:
عقل و وحی، دو پیامبر درون و برون و دو حجت الاهی برای رسیدن به سعادت هر دو سرا هستند. سخن درباره چیستی و گستره هر یک از این دو منبع معرفتی، دغدغه ای فراگیر است؛ اما مهم ترین دغدغه که از گذشته ها مورد بحث بوده، چالش بر سر رفع تعارض آموزه های وحیانی و داده های عقلانی است که اندیشمندان بزرگ هر دوره فکری نیز بدان پرداخته اند. این پژوهش در جستجوی رهیافت «فخررازی»، فیلسوف، متکلم و مفسر بزرگ قرن ششم و هفتم است که تلقی وی از آموزه های الاهی و بشری و میزان همخوانی این دو، بسیار مهم است. وی فردی «اشعری» است؛ اما در این منازعه، جانب عقل را گرفته، پشتوانه نقل را عقل دانسته و گستره آن را نیز بر عهده همان می داند. البته فخررازی در دوران آخر عمر خویش، به پژوهش های قرآنی و عرفانی روی می آورد و نص گرایی را بر خردپیشگی ترجیح می دهد.
Reason and revelation are regarded as inner and outer prophets for man to attain happiness here and hereafter both. As two sources for human knowledge، their essence and realm have been current problems for all religious scholars. However، a kind of disagreement between the two has formed the most complicated difficulty before them. FakhreRazi، the great philosopher، theologian and exegete of the sixth and seventh
centuries، has also thought on the problem. As we know، Razi is an Ash`ari but when solving the problem، he has supported reason. For him، the authority of revelation has been founded on reason. It، however، should be stated that during his last years of life، he has focused on Qoranic and mystical studies and، in this way، has given more weight to
revelation.