ملخص الجهاز:
"نخستین تانگو در بوئنوس آیرس نوشته:سزار فرناندز مورهنو وقتی ما آرژانتینیان به جستجوی هویت خود میرویم،معمولا به یک خلاء برمیخوریم.
اگر در نظر بگیریم که منطقه بوئنوس آیرس به تنهایی بیش از یک سوم جمعیت سراسر کشور را در خود دارد،میبینیم که این ایراد با همه حدت و وخامتس درست است.
اما در اینجا یک شک بزرگ وجود دارد؛آیا تانگو واقعا آرژانتینی است؟ بحث داغی که در منطقه ریودلاپلاتا درباره منشأ تانگو جریان دارد و راهحل کاذب«آرژانتینی است یا اوروگوئهیی»را میتوان با یک مراجعه حل کرد.
در مورد رابطه بین نخستین تانگوهای سیاهپوستان و تانگوهای بعدی ریودلاپلاتا،اورتیس اودریگو اظهار نظری نمیکند،اما سوابقی را عرضه میدارد که نشان میدهند از قرن 51 به بعد،مداومت کاملی در موسیقی عامیانه آمریکای لاتین،و حتی موسیقی آندالوزیا وجود داشته است.
بدین ترتیب ترکیب کلام با موسیقی تانگو بین موسیقی و ادبیات سنگین،یک وجه اشتراک بوجود آورد که همان الهام مردمی و عامیانه بود «و نیز وجه مشترک دیگری وجود داشت که در عین حال مربوط به لحن و مضمون میشد:غم دوری از زمان گذشته.
مثلا فیلم بلند فلدمن درباره تانگو(0791)با مشکلات بسیار توانست در بوئنوس آیرس بنمایش درآید؛در مقابل، تلویزیونهای اروپا و آمریکای شمالی،بیهیچ مشکلی آنرا در برنامههای خود جای دادند.
چهل و دو سال پس از مرگ او،نه تنها هنوز به استعاره میشنویم که کارلیتوس«روزبروز بهتر میخواند»بلکه بسیاری از هواداران او باور دارند یا میخواهند باور داشته باشند که گاردل هنوز زنده است و در گوشهیی از آمریکای لاتین پنهان شده است،حال آنکه در بسیاری از این کشورها،هر سال مراسم سالروز مرگ او را مردم با علاقه و ایمان بسیار برگزار می- کنند."