خلاصة:
اخلاق در ادیان الهی، بهویژه دین مبین اسلام، مجموعه آموزههایی است که راه و رسم چگونه زیستن را به نحو شایسته و صحیح تبیین میکند. اما در نظرگاه غربی و سکولار، اخلاق به معنای قانونی تلقی شده که تنها مربوط به زندگی اجتماعی وحقوق افراد و جوامع انسانی است. در این نوشتار سعی شده است مؤلفههای اخلاقی در مکاتب و ادیان نوپدید مورد سنجش قرار گرفته و در نهایت اثبات شود که: 1- در این جنبشها عموما اخلاق چه به معنای سکولار و چه غیر آن رعایت نمیشود؛ 2- مکاتب عرفانی نوپدید، بر خلاف ادعایشان، فاقد ارزشهای اخلاقی هستند.
ملخص الجهاز:
گزینش این لفظ حاکی از آن است که فعل اخلاقی چیزی است که باید ریشه در درون داشته باشد و مظهری برای یکی از احساسات گرانبهای درونی تلقّی میگردد.
گفته شده که پال پس از بیست و پنج سال پرورش، تحت نظر اساتیدی همچون فوبی کوانترز و ربازار تارز، - Eckan kar یا طریق معرفت کامل بهمعنای همکار شدن با خدا تعلیماتی در مورد نور و صوت که خلاصهای از تمام تعلیماتی است که از طرف خداوند نازل میشود؛ اساس تمامی علوم، و کلیدی در راه کسب نیروهای معنوی؛ دانش باستانی سفر روح؛ انعکاس آگاهی درونی در طریق جهانهای پایین تا زمانیکه فرد وارد مراتب والای جذبه گردد، و احساس کند که تجربهی روحانی کسب کرده است.
- تهمت، دروغ، افترا در جهت پیشرفت مکتب پال توییچل برای آنکه مکتب خویش را در اندک زمان کوتاه شهرهی عالم کند از هر شیوهای، چه مشروع و چه نامشروع، دریغ نکرده است؛ به سراغ تاریخ رفته و از نام بزرگان شهیر استفاده برده، و با تهمت و افترا از میان تمامی ادیان، بهترینها را گلچین و بهعنوان اکیست معرفیکرده است.
» 2 - اخلاق نوین یعنی نفی ایمان مورتی میگوید: «صدها سال است که آدمی برنامهریزی شده تا باور کند و ایمان داشته باشد و از آیینها و جزمهای ویژهای پیروی کند، بنابراین، - مورتی، کریشنا، رهایی از دانستگی، ص 42.
2 در برخی منابع به یازده و برخی دیگر بیست قانون برای شیطانپرستان اشاره شده است.