خلاصة:
زمینه: شناسایی رویکرد اخلاقی مورد پذیرش افراد سازمان از سویی حافظ بقا و بالندگی سازمان است و از سوی دیگر، راهنمای مدیران در زمینه سیاستگذاریها و خط مشیهای مربوط به توسعه و بهبود منابع انسانی می باشد. از این رو، این مقاله با بهره گیری از الگوی دایره اخلاق به دنبال ایجاد بستری مناسب برای طراحی منشور اخلاقی کارکنان و در نهایت نهادینه سازی اخلاقیات در دانشگاه می باشد.
روش کار: روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است که از طریق نمونه گیری طبقه بندی نسبی (به تعداد 170 نفر) و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه به شناسایی اخلاق سازمانی کارکنان می پردازد.
یافته ها: نتایج تحلیل آماری نشان می دهد که گرایش کارکنان دانشگاه به نظریه نفع گرایی جمعی است و این گرایش در بین گروههای مختلف از جهت جنسیت، تحصیل، سن و سابقه کار تفاوت معنی داری ندارد.
نتیجه گیری: با توجه به گرایش کارکنان به نظریه نفع گرایی جمعی مدیران دانشگاه باید آن را مد نظر قرار داده و در این راستا اقداماتی نظیر طراحی منشور اخلاقی مناسب و نظام پاداش متناسب و غیره انجام دهند.
ملخص الجهاز:
"در پاسخ به سؤال اول و بررسی گرایش کارکنان دانشگاه نسبت به هر یک از نظریهها(ابعاد)ی هشتگانه اخلاق سازمانی از آزمون t تک نمونهای با نقطه برش 3(سطح متوسط در (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقیاس 5 گزینهای لیکرت)استفاده شده است.
با توجه به اینکه این آزمون به صورت دو دامنه است به منظور اظهارنظر بهتر در خصوص گرایش کم،متوسط و یا زیاد کارکنان به ابعاد هشتگانه اخلاق سازمانی براساس مقادیر حد بالا و حد پایین تفاوت( )2???-1???( در سطح اطمینان 95%میتوان گفت: هرگاه حد پایین و بالا مثبت باشند،میانگین بعد مورد بررسی از مقدار آزمون(عدد 3)بزرگتر است.
هرگاه حد پایین منفی و حد بالا مثبت باشد،میانگین بعد مورد بررسی با مقدار آزمون(عدد 3)تفاوت معنادار ندارد و به بیان دیگر کارکنان به این بعد یا نظریه اخلاقی گرایش متوسط دارند.
نتایج این آزمون نشان داد که میتوان در سطح اطمینان 95%گرایش کارکنان به ابعاد اخلاق سازمانی را در پنج گروه به شرح زیر دستهبندی کرد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) گروه اول نفعگرایی جمعی،گروه دوم کثرتگرایی اخلاقی، گروه سوم قرارداد اجتماعی،آرمانگرایی و قانون طبیعی،گروه چهارم نسبیت اخلاقی و عملگرایی و گروه پنجم نفعگرایی فردی را شامل میشود.
بررسی نتایج پاسخ به سؤال دوم نشان داد که گرایش به ابعاد هشتگانه اخلاق سازمانی از نظر پاسخگویان اهمیت یکسانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ندارد و میتوان از لحاظ اهمیت گرایش این ابعاد را در پنج گروه دستهبندی کرد که در گروه اول(نفعگرایی جمعی)دارای بیشترین اهمیت گرایش،بعد کثرتگرایی اخلاقی در گروه دوم، ابعاد قرارداد اجتماعی،آرمانگرایی و قانون طبیعی در گروه سوم و ابعاد نسبیت اخلاقی و عملگرایی در گروه چهارم گرایش قرار دارند."