ملخص الجهاز:
"پیوند آشکاری که میان حیوان و گیاه برقرا میشود و در انجام پژوهشهای معطوف شده به"زندگی"گیاهان و مادیت حیوانی،مسائل مشابه بسیار نزدیک و تنگاتنگی را به همراه دارد و از این لحاظ،وحدت علوم طبیعی را اقتضا مینماید،(در خصوص جانورشناسی15به عنوان علم طبیعی مربوط به جسم مادی حیوان)تا آن جحد پیش نمیرود که تفسیر معینی از گیاه به عنوان یک بدن(و در نهایت به عنوان یک بدن برای یک امر روانی به معنای کامل)ممکن شده باشد،تفسیری که مسائل کالبدسناختی معیناش را میتوانست به نحوی مطرح نماید که در ابتد در مورد حیوانات بالاتر و سپس با پیگیری سلسهمراتب حیوانات،در مورد حیوانات پایینتر صورت گیرد.
یعنی:"محتواهای نمایانگر"45را بیان کردم)دربرگیرد،به طوری که هر آگاهی در ادراک نفسانی روان نمایان شود و به حالت واقعی روان و حالت واقعی من روانی تبدیل گردد و با شرایط واقعی پینود یابد،آنگاه آشکار میشود که این حسها،که در ادراک واقعیت بخش55ادراک مادی،به عنوان محتواهای نمایانگر برای خصوصیات مادی بکار میروند،[نخست]در ادراک اقعیت بخش جدید،ادراکی که ما آن را تجربهء بدن مینامیم،به عنوان حالات حسی منطقهبندی میشوند و[در مرحله دوم]بدن بودگی خاص را نمایان میسازند و نهایتا در مرحله سوم،آنها مؤلفههای امر روانیای هستند که تحت عنوان حالات ادراک من(ادراک مادی و نیز تجربه بدن)قرار میگیرند و به این ترتیب به روان(یعنی حالت روانها)و به همین نسبت به زندگی من تعلق مییابند.
حال اگر به حوزه علیت بهطور خاص روانی بنگریم،آنگاه در آغاز باید گفته شود که:در معنای ادراک روان یا ادراک انسان[این واقعیت]نهفته است که انسان نه تنها در خصوص حالتهای کالبدی و روانیاش به شیء مادی بدن،از این جهت که آنها احساسهای او هستند، وابسته است،بلکه در خصوص امر بهطور خاص روانی نیز این وابستگی وجود دارد."