خلاصة:
یکی از اهداف انتشار«رشد آموزش زمینشناسی»،انعکاس نظرات و درددلهای معلمان زمینشناسی است.و تا آنجا که ما دریافتهایم مهمترین دغدغهی معلمان این درس،موضوع«تغییر نکردن کتاب درسی»مطابق با زمانبندی پیشنهادی،عدم تجانس کتاب با موضوع ارتقای معلومات دانشآموزان،حجم زیاد مطالب خصوصا محفوظات نوشته و نانوشته(آنچه که معلم برای آمادهسازی یا زمینهسازی عنوان میکند و دانشآموز باید بداند)و ساعات کم این درس،ما را بر آن داشت تا این انتقادها و پیشنهادها را انعکاس دهیم.حرفهایی که سالهاست در جلسات گروههای زمینشناسی آموزش و پرورش کشور شنیده میشود،اما گویی به گوش کسی خارج از جمع معلمان زمینشناسی نمیرسد و همچنان همان کتابهای قدیمی با تغییرات نامحسوس تدریس میشوند. اولین جلسهی«نقد و بررسی کتابهای درسی زمینشناسی»،با حضور جمعی از سرگروههای زمینشناسی کل کشور در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد؛جمعی که بیگمان برای نقد کتاب بهتریناند،چون نمایندهی معلمان زمینشناسی کل کشور هستند.پای حرفهای این معلمان مینشینیم تا به طور مختصر و در حد بضاعت زمانی جلسه،برایمان از کاستیهای کتابهای زمینشناسی دورهی متوسطه بگویند:
ملخص الجهاز:
"و تا آنجا که ما دریافتهایم مهمترین دغدغهی معلمان این درس،موضوع«تغییر نکردن کتاب درسی»مطابق با زمانبندی پیشنهادی،عدم تجانس کتاب با موضوع ارتقای معلومات دانشآموزان،حجم زیاد مطالب خصوصا محفوظات نوشته و نانوشته(آنچه که معلم برای آمادهسازی یا زمینهسازی عنوان میکند و دانشآموز باید بداند)و ساعات کم این درس،ما را بر آن داشت تا این انتقادها و پیشنهادها را انعکاس دهیم.
پای حرفهای این معلمان مینشینیم تا به طور مختصر و در حد بضاعت زمانی جلسه،برایمان از کاستیهای کتابهای زمینشناسی دورهی متوسطه بگویند: خانم عابدینی،مدیر داخلی«رشد آموزش زمینشناسی»: موضوع نقد کتاب درسی و کتاب پیشنهادی از سوی«دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی»اهمیت زیادی دارد و علیرغم اینکه همکاران تمایل کمتری به نقد کتاب دارند.
آقای سعید علیزاده-استان گیلان:به نظر من بحث زلزله در کتاب پیشدانشگاهی بسیار کوتاه و فشرده بیان شده که با توجه به جذابیت موضوع برای بچهها،بهتر است حجم آن بیشتر شود."