ملخص الجهاز:
"مقالات آموزش و پرورش مترقی وحید خالصی* تعلیم و تربیت در جهان معاصر تحت تأثیر عوامل گوناگونی چون،اندیشههای فلسفی یونانی،میراث دینی و فرهنگی دینهای بزرگ،از جمله اسلام،فلسفههای آسیایی و به ویژه در این اواخر،رنسانس و انقلاب صنعتی شکل گرفته است.
آنها باید دستهجمعی،در بازیهای عمومی شرکت نمایند،به طوری که برای همهی آنها یک هدف مشترک وجود داشته باشد تا بتواند رقابت و هیجان آنها را بر انگیزاند؛ زیرا هدف آموزش،تنها سرگرم کردن و ورزیده ساختن بچهها نیست؛بلکه هدف احترام به قانون،برابری،ایجاد رقابت و اشتیاق به جلب رضای عمومی است.
4. آموزش و پرورش،فرایندی اجتماعی است و برای امکانپذیر ساختن آن،مدرسه باید خود جامعهای دموکراتیک باشد.
نظام آموزش و پرورش کشور ما نیز اگر به علاقهی دانش آموزان،توجه بیشتری نماید و آنان را به رشتههای مورد علاقهی خود هدایت کند،البته بسیار سودمند خواهد بود.
5 کسانی نیز این نکته را گوشزد نمودهاند که«بازی»و «سرگرمی»عامل مناسبی در جهت رشد و اعتلای فراگیران است.
برای رسیدن به این هدف، شناختن استعدادهای فراگیران،وقوف به تفاوتهای فردی آنها و متناسب نمودن رفتار خود با دانش آموزان،با توجه به تفاوتهای فردی آنان میتواند گام اساسی باشد.
در صورتی که این مهارتهای ذهنی اولین قسمت از یادگیری است و آنچه موجب رشد و پیشرفت است مهارتهای علمی و طرز تفکر است.
چگونه در مدرسه روح پژوهشگری ایجاد کنیم؟ تحقیق و پژوهش عامل مهمی در پرورش فکری و ذهن فراگیران است و معلمی موفق است که این عامل را به خوبی بشناسد و در دانشآموزان ایجاد کند.
معلم کاردان و توانا باید هنگام تدریس این درسها به جای پرداختن به یک سری تعاریف و محفوظات،کار را به شکل عینی و عملی از دانشآموزان بخواهد تا موجب حرکت و پویایی آنان شود."