خلاصة:
در سالهای اخیر،پیشرفت در فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و به خصوص تغییرات سریع در فناوریهای همراه،در معرفی کاربردهای این فناوریها و خدمات آنها دخیل بوده است.از طرفی امکان ارایه و دریافت خدمات از طریق دستگاههای همراه،کاربردهای متداول آن را با تغییر مواجه خواهد کرد.بنابراین تعیین میزان پذیرش این امر از سوی کاربران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید عومل مؤثر بر پذیر خدمات همراه از سوی کاربران شناسایی و اهمیت هریک از این عوامل مشخص شود.این مقاله در نظر دارد تا به بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات همراه از سوی کاربران بپردازد.به این منظور،پس از بررسی مدلهای مرتبط با پذیرش فناوری،عوامل مؤثر در زمینه پذیرش خدمات همراه شناسایی شده و با استفاده از تحلیل مسیر،این عوامل مورد تحلیل قرار میگیرند.
ملخص الجهاز:
"مدیریت فناوری اطلاعات دوره /2شماره 5 پاییز و زمستان 9831 صص 901 تا 621 دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات همراه با استفاده از روش تحلیل مسیر مریم محامدپور1،زهره مطمئن فعال2،مهدی فسنقری3 چکیده: در سالهای اخیر،پیشرفت در فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و به خصوص تغییرات سریع در فناوریهای همراه،در معرفی کاربردهای این فناوریها و خدمات آنها دخیل بوده است.
تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی با توجه به این که،در این پژوهش هشت عامل به عنوان عوامل اثرگذار بر پذیرش خدمات همراه توسط کاربران شناسایی شده است،باید برای هرکدام از این عوامل،تحلیل عاملی جداگانهای انجام شود.
در مدل اعداد معناداری تحلیل مسیر(نمودار 7)،با توجه به اینکه میزان عدد به دست آمده برای روابط بین عوامل اعتماد،هزینه،سازگاری،کنترل رفتاری و ادراک مفید بودن به عنوان متغیرهایم مستقل با عامل پذیرش خدمات همراه به عنوان متغیر وابسته،بزرگتر از 1/69 است،میتوان نتیجه گرفت که این رابطهها در سطح اطمینان 59% معنادار هستند؛یعنی فرضیههای در نظر گرفته شده مبنی بر اثرگذاری عوامل ذکر شده بر پذیرش خدمات همراه در سطح اطمینان 59% مورد قبول واقع میشوند.
تعیین نوع متغیر و فرضیهها برای تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات همراه (به تصویر صفحه مراجعه شود) مدل تخمین استاندارد تحلیل مسیر،مرحله دیگری از تحلیل مسیر بوده که نتایج آن برگرفته از خروجی تحلیل عاملی اکتشافی و به منظور تعیین میزان تأثیر هریک از متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته،با کمک نرمافزار لیزرل است."