خلاصة:
دین نتیجه نخستین کوشش اندیشهی انسان،برای دستیابی به نوعی احساس امنیت در جهان است.بیتردید ابتدا غریزه هنر نقاشی در آدمی ظاهر شده است.تا وقتی هنر نقاشی پدید نیامده بود«انسان کاهن»پی نبدر که میتواند انسان هنرمند را به کار گیرد و او و هنرش را در خدمت یک مقصود همگانی قرار دهد،شک نیست که اولین خدمت هنر در مسیر قابلیتهای سحر و جادو به کار گرفته شده و بعدا به خدمت مذهب درآمده است،به عبارتی تصویر و تصویرگری قبل از آنکه در خدمت هنر قرار بگیرد در خدمت امور معنوی و دنیای ماوراء بوده است.در این مقاله با موضوع قابلیتهای تصویری نمادها در هنر دینی اهداف زیر دنبال میشود: -نمادشناسی در هنرهای دینی -بررسی و شناخت قابلیتهای تصویری نمادها در هنر دینی سئوالاتی که در این مقاله به آنها پاسخ داده میشود عبارتند از: -جایگاه تصویر در هنرهای دینی چیست؟ -انواع نمادها در هنرهای دینی کدامند؟ -نمادها در هنرهای دینی دارای چه قابلیتهای تصویری میباشند؟ روش گردآوری مطالب در این مقاله به صورت میدانی و کتابخانهای بوده و این مقاله از نوع تحلیلی،مقایسهای،توصیفی و تاریخی میباشد.
ملخص الجهاز:
تا وقتی هنر نقاشی پدید نیامده بود«انسان کاهن»پی نبدر که میتواند انسان هنرمند را به کار گیرد و او و هنرش را در خدمت یک مقصود همگانی قرار دهد،شک نیست که اولین خدمت هنر در مسیر قابلیتهای سحر و جادو به کار گرفته شده و بعدا به خدمت مذهب درآمده است،به عبارتی تصویر و تصویرگری قبل از آنکه در خدمت هنر قرار بگیرد در خدمت امور معنوی و دنیای ماوراء بوده است.
با مطالعهی تاریخ به این حقیقت پی میبریم که تصویرگری هنری بوده است که همواره ریشه در فطرت انسانها داشته و این هنر قبل از آنکه از لحاظ هنری مورد توجه قرار بگیرد،از جنبهی ماورایی مورد توجه انسان قرار گرفته و نظر او را جلب نموده است.
جایگاه نمادها در هنرهای دینی تاریخ نمادگرایی نشان میدهد که هر چیزی میتواند معنای نمادین پیدا کند مانند اشیاء طبیعی یا آنچه دستساز انسان است یا حتی اشکال تجریدی.
02 مصریان عقیده داشتند که صفات خدایی در انسان یا حیوان به ظهور میرسد این صفات میبایستی در هردوی آنها نمودار گردد درنتیجه برای خدایان خود تن انسان و سر حیوان یا بالعکس تصور میکردند مانند: خدای خالق کلی موجودات:«بدن انسان+سر قوچ» خدای حافظ و هادی مقابر و اصوات:«بدن انسان+سرشغال» خدای آموزش:«بدن انسان+سرلک لک» رع:از خدایان مصری بوده است که آفتاب در او به صورت انسان مصور گردیده و مظهر خورشید نیمروزی است.
این ترازو در سایر هنرهای دینی از جمله هنر مسیحیت در دورههای بعد نیز به گونهای دیگر به عنوان نمادی از عدالت نمایان میشود.
62 (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 4-سرستون به شکل گاو نر،تخت جمشید جستوجوی مظاهر طبیعت در میان خدایان سومری نیز نمود دیگری از هنر دینی بین النهرین میباشد که در همسایگی فلات ایران قرار دارد.