خلاصة:
واقعنمایی ادراکات بشری،که از آن با نام ارزش معلومات یاد کردهاند از دشوارترین موضوعاتی است که در تاریخ تفکر بشری مورد بحث فیلسوفان قرار گرفته است.به باور علامه طباطبایی ارزشمند بودن معلومات آدمی به این معنی است که ادراکات بشر،یقینی است و آدی بالجمله میتواند به حقیقت امور دست یابد.پیشنیاز چنین عقیدهای این است که جهان طبیعت وجود دارد.لذا قبول چنین اعتباری برای جهان مادی و به تبع آن اعتبارمند بودن معلومات بشر،که در برابر فلسفههایی چون شکاکیت و نسبیگرایی قرار میگیرد،آثاری به همراه دارد که از جمله آن تغییراتی است که در نظام تربیتی و اهداف آموزشگاهی به وجود میآورد.این مقاله در قالب پژوهشی تحلیلی با استفاده از منابع دست اول صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد زمانیکه اهداف هر نظام تربیتی و اهداف آموزشگاهی به وجود میآورد.این مقاله در قالب پژوهشی تحلیلی با استفاده از منابع دست اول صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد زمانیکه اهداف هر نظام تربیتی تحت تأثیر فلسفهای خاص قرار گیرد،اجزا و عناصر این نظام مانند برنامه درسی،روش تدریس،رابطه معلم و شاگرد و مفهوم مدرسه تغییراتی مییابد که حایز اهمیت است.آنچه در این مقاله میآید،تبیینی از نظر علامه طباطبایی در این زمینه است.پیامد چنین دیدگاهی در عناصر برنامه درسی نیز در حد وسع نویسندگان تبیین خواهد شد.
ملخص الجهاز:
"درآمدی بر ارزش معلومات از دیدگاه علامه طباطبایی و دلالتهای تربیتی آن مهدیه کشانی دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دکتر رضا علی نوروزی استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان دکتر حسنعلی بختیار نصرآبادی دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان دریافت مقاله:78/5/02\پذیرش نهایی:78/11/41 چکیده واقعنمایی ادراکات بشری،که از آن با نام ارزش معلومات یاد کردهاند از دشوارترین موضوعاتی است که در تاریخ تفکر بشری مورد بحث فیلسوفان قرار گرفته است.
بیان ارزش و اعتبار معلومات که بهتر است آن را«ارزش علوم و ادراکات»بنامیم برای این است که روشن شود ادراکات ما تا چه اندازه حقیقت است و با واقع مطابقت دارد و آیا آنچه ما با حس یا عقل خود میفهمیم یا اینکه واقع و نفس الامر،طوری باشد و ما طور دیگری بفهمیم که مقتضای ذهن ما در موقعیتهای زمانی و مکانی است.
حال باید دید، دیدگاه این مکتب درباره ارزشی که برای واقعیت خارج از ذهن قائل است و نیز اصالتی که باری معرفت بشری میگذارد،کدام ابعاد برنامه درسی را تحت تأثیر قرار میدهد و آن هم تا چه اندازه.
اهداف برنامه درسی به زعم علم الهدی(4831:492-692)اتخاذ اهداف برنامه درسی برمبنای دیدگاه فلسفی نکایت را دربر دارد که باید به آن توجه کرد: 1-اهداف تعلیم و تربیت که براساس ارزشهای متعالی و مبانی یا اصول مکتب تبیین شده است با همه مطلوبیتش،نمیتواند بیکموکاست به عنوان اهداف برنامه درسی آموزش رسمی و ذیل نام اهداف تربیتی،انتقال پیدا کند.
اگر نظام ارزشی بر امور واقعی جهان پیرامون خود دلالت داشته باشد و ادعا کند که این امور را بهطور یقینی میتوان شناخت،پس تمام اهداف تربیتی به این سمت حرکت میکند که دانشآموزان باید با چنین جهان واقعی آشنا شوند و نسبت به کشف و ادراک آن علاقهمند گردند."