خلاصة:
پروژهء ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی شرکت برق منطقهای باختر و ارائه راهکارهای اصلاحی بنابر سفارش کمیتهء مرکزی تحقیقات شرکت و قراداد پژوهشی با دانشگاه شهید بهشتی از سال 1384 آغاز و در شهریور 1385 به اتمام رسید.محدودهء اجرای این طرح،شرکتهای تحت پوشش برق منطقهای باختر و نمونهها شامل کلیهء کارکنانی بود که در سال 1383 در دورههای آموزشی شرکت مذکور حضور داشتند.افزون بر این،مدیران مستقیم آنان نیز بخش دیگری از نمونههای پژوهش را شامل میشدند.هدف اصلی از اجرای این پروژه، شناسایی میزان اثربخشی دورههای آموزشی و شناخت نقاط قوت و ضعف فرایند برنامهریزی و اجرای دورهها به منظور ارائه راهکارهای اصلاحی مناسب بود.به همین منظور پرسشهای پژوهشی این تحقیقی براساس الگوی چهار سطحی ارزیابی اثربخشی دورههای آوزشی«کرک پاتریک1»تدوین شد و مبنای طراحی و ساخت ابزارهای جمعآوری اطلاعات موردنیاز قرار گرفت.نتایج طرح نشان دهندهء وجود اثربخشی در دورههای آموزشی در حد نسبتا مطلوب میباشد.با وجود این برخی از ابعاد و جنبههای دورههای آموزشی برگزار شده از نواقص و کاستیهایی نیز برخوردار بوده،که به تفصیل و با ذکر جزئیات در گزارش پژوهش آورده شده است.در پایان مقاله نیز برخی پیشنهادهای کاربردی به تفکیک عناصر اصلی فرایند آموزش تنظیم و ارائه گردیده است.
ملخص الجهاز:
"باتوجه به توضیحات فوق میتوان گفت مسئله اصلی این پژوهش عبارت است از تعیین میزان اثربخشی نتایج یا تطابق بین نتایج به دست آمده است با اهداف پیشبینی شده در دورههای آموزش کوتاه مدت که در سال 3831 در شرکت برق منطقهای باختر برگزار شده است.
سؤالات پژوهشی نیل به اهداف فوق مستلزم پاسخگویی به پرسشهای زیر است: 1)واکنش شرکتکنندگان نسبت به دورههای آموزشی چگونه است؟ 2)میزان یادگیری شرکتکنندگان در دورههای آموزشی چقدر است؟ 3)میزان اثربخشی دورههای آموزشی در بهبود رفتار شغلی کارکنان تا چه حد است؟ 4)میزان اثربخشی دورههای آموزشی در بهبود نتایج عملکرد کارکنان چقدر است؟ 5)آیا بین نظرات مدیران و شرکتکنندگان دربارهء میزان اثربخشی دورههای آموزشی تفاوت معنیدار وجود دارد؟ 6)آیا بین نظرات شرکتکنندگان در دورههای آموزشی به تفکیک رشتهء تحصیلی دربارهء میزان اثربخشی دورههای آموزشی تفاوت معنیدار وجود دارد؟ 7)آیا بین نظرات شرکتکنندگان در دورههای آموزشی به تفکیک سابقهء خدمت دربارهء میزان اثربخشی دورههای آموزشی تفاوت معنیدار وجود دارد؟ 8)مهمترین نقاط قوت و ضعف دورههای آموزشی در شرکت برق منطقهای باختر درارتباط باثربخشی این دورهها کدام است؟ 9)برای بهبود و افزایش اثربخشی دورههای اموزشی شرکت برق منطقهای باختر چه راهکارهایی وجود دارد؟ روش پژوهش این پژوهش از نظر هدف از جمله تحقیقات«کاربردی52»است که در اجرای آن از روش«پیمایشی62»استفاده شده است و از نظر نوع پژوهش نیز«توصیفی72»به شمار میآید.
نتایج محاسبهء تحلیل واریانس نظرات شرکتکنندگان به تفکیک سابقهء خدمت (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس اطلاعات جدول فوق میتوان گفت بین نظرات کارکنان شرکتکننده در دورههای آموزشی به تفکیک سابقهء خدمت نسبت به میزان اثربخشی دورههای آموزشی برگزار شده تفاوت معنادار وجود دارد."