ملخص الجهاز:
"،بررسی چگونگی ارسال پیامها با توجه به این واقعیت که میزان بریده جراید،روشی برای سنجش کارآمدی فعالیتهاست(در زمان بحران)،اما تنها جمعآوری پیامها برای بهبود شرایط ایجاد شده کافی نیست،بلکه باید اطمینان حاصل کرد که پیامهای موردنظر به گوش مخاطبان رسیده و تأثیرگذار بوده است.
کاهش سرمایهء اولیهء شرکت را به راحتی میتوان متوجه شد،اما برای پیبردن به تغییر نظر مشتریان شرکت (سازمان)باید از قسمت بازاریابی سازمان، تحقیقات انجام شده را دریافت کرد.
ضمن اینکه ابتدا باید توجه کرد که کدامیک از اهداف از اولویت بیشتری برخوردار هستند به این موضوع را نیز باید درنظر گرفت که راههای رسیدن به اهداف موردنظر بهطور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.
*مرحلهء سوم:مشخص کردن معیارها و ملاکها در این قسمت باید توجه کرد که روشهایی که برای رسیدن به اهداف در شرایط بحرانی به کار گرفته میشود براساس چه ملاکها و معیارهایی انتخاب شده است و این شیوهها تا چه میزان میتواند سازمان را در هنگام رویارویی با موقعیت بحرانی،یاری دهد.
*مرحلهء چهارم:تعیین کردن ملاکهای مخالف برای اینکه در زمان بروز شرایط بحرانی،بهتر بتوان بهبود وضعیت سازمان را مورد بررسی قرار داد،مشخص کردن ملاکها و معیارهای مخالف،امری ضروری است.
مثلا میتوان ضمن بررسی مطالبی که در نشریات محلی در مورد شرایط و نحوهء رویارویی سازمان با موقعیت بحرانی به چاپ میرسد،مطالبی را در این زمینه در نشریات دیگر نیز نوشته شده است مورد بررسی قرار داد.
انجام هشت مرحلهء یاد شده در هنگام بروز بحران،مسؤولان سازمان را در رویارویی با موقعیت بحرانی یاری داده و موجب میشود که آنان بهتر بتوانند شرایط به وجود آمده را کنترل کنند."