ملخص الجهاز:
"فصل سوم:تعیینکنندههای پیشآیند شامل:تعیینکنندههای پیشآیند برای پاسخدهی فیزیولوژیک و هیجانی،اضطراب و رفتار دفاعی،توسعۀ فراخوانهای پرخاشگری،یادگیری اصول نمادین،یادگیری انتظاری-نیابتی،کنشهای شناختی در یادگیری انتظاری، کارکردهای خود-انگیختن،مکانیسمهای فطری یادگیری، یادگیری انتظاری بدکاری،تداعی اتفاقی،تعمیم نامناسب، یادگیری اصلاحی و فصل چهارم:تعیینکنندههای پیآیند شامل:تقویت بیرونی،رشد سلسه مراتبی مشوقها، مشوق درونی و بیرونی،اثرات پاداش بخش بیرونی برانگیزندۀ قوۀ درونی،مشوقهای چند شکلی در کارگزاری روانشناختی،تغییرات ساختاری در وابستگیها،تقویت نیابتی،تنبیه نیابتی،تنبیه عبرتآموز و بازدارندههای قانونی، اثربخش مقایسهای بین پیایندهای تجربه شده و نیابتی اثرات یادگیری،اثرات انگیزشی،تعامل پیایندهای مشاهدهای و تجربی،تبیین تقویت نیابتی،کنش اطلاعاتی،کنش انگیزشی،کنش ارزشگذاری،تأثیرپذیری،خود-تقویتی، برقراری کنشهای خود-تنظیمی،تعمیم معیارهای خود- پاداشی عملکرد،خودسنجی و پدیدارشناسی،سیستمهای خود-سنجی بدکاری،تنظیم رفتار از طریق پیایندهای خود- ایجاد،شرایط ابقاگر برای سیستمهای خود-تقویتی، مجازاتهای منفی،تعیینکنندههای پیشبین موقعیتی،منافع شخصی،حمایتهای مدلسازی،تعیینکنندههای خود- تنبیهی و...
فصل پنجم:کنترلشناختی شامل:انگیزش شناخت پایه،بازنمای شناختی وابستگیها،راهنمایی تجسمی رفتار،کنترل فکری کنش توسط مسئلهگشایی پنهان،تفکر به مثابه شناختهای نمادین،رشد زبان،فرآیندهای وارسی و تفکر،تعامل سیستمهای تنظیمی فصل ششم:موجبیت دوجانبه شامل:وابستگی متقابل تأثیرات شخصی و محیطی، فعالسازی گزینشی تأثیرات بالقوه،تأثیر دوجانبه و شیوۀ خود-راهبری،قیودات و محدودیتهای آزادی شخصی، آزادی و موجبیت،تأثیر دوجانبه و محدودیتهای کنترل اجتماعی،حفاظتهای فردی،حفاظتهای اجتماعی."