خلاصة:
درس جغرافیا طی سالهای اخیر مورد توجه فوقالعادهء متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است؛اما دربارهء محتوا یا اهمیت پرورشی آن در برنامهء درسی پیش از دانشگاه،توافق نظر کاملی وجود ندارد.به هر حال،اگر لازم باشد که دانشآموزان سواد جغرافیایی خویش را توسعه بخشند و توانایی استدلال فضایی پیدا کنند،آموزش جغرافیا به شکل اصولی بسیار ضروری است.اکنون مسألهء مهم این است که از معلمانی که خودشان درس جغرافیا نخواندهاند،خواسته میشود تا آن را تدریس کنند!این مقاله،شناختشناسی جغرافیا را مورد بحث قرار میدهد.سپس،تحقاقات انجامشده دربارهء آموختن و آموزش جغرافیا را مرور میکند.در نهایت، کوششهای موفق اخیر را دربارهء بازگرداندن درس جغرافیا به برنامهء درسی باتوجه به برنامهء کنونی آموزش جغرافیا بررسی میکند.بدون درک صحیح شناختشناسی و مفاهیم جغرافیا،و توجه به این مسأله که دانشآموز با درس جغرافیا بهعنوان فراگیر برخورد میکند،برنامههای درسی تدوینشده برای دانشآموزان سود اندکی دارد.
ملخص الجهاز:
"شناختشناسی جغرافیا: بحثی در سیر فلسفی اصول علم حغرافیا و آموزش آن قسمت اول نویسندگان:مادلین گرگ1 گه آلینهارت2 مترجم:سیاوش شایان دانشگاه تربیت مدرس چکیده درس جغرافیا طی سالهای اخیر مورد توجه فوقالعادهء متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است؛اما دربارهء محتوا یا اهمیت پرورشی آن در برنامهء درسی پیش از دانشگاه،توافق نظر کاملی وجود ندارد.
برخلاف دیگر موضوعات درسی که در آنها اصل موضوع علم مربوطه مورد بحث جدی قرار گرفته است و عموما در مورد آن توافق حاصل میشود(مثلا نگاه کنید به انجمنهای معلمان و استانداردهای درس ریاضی 9891)،هنوز بر سر اصول،مفاهیم و سرفصلهای درس جغرافیا بحث و گفتوگو وجود دارد و میخواهند معین کنند که کدام یک از موارد فوقالذکر برای دانشآموزان اهمیت دارد تا با آموزش آن،دانشآموزان بتوانند دربارهء جغرافیا و با جغرافیا به استدلال بپردازند(هاپر0991،کمیتهء جنبی آموزش جغرافیا 4891،میوسیگ 7891).
بررسی دلایل ناپدید شدن درس جغرافیا از برنامهء درسی مدارس به این جهت ضروری است که اخیرا کوششهایی برای بازگرداندن آن به جدول دروس صورت میگیرد و اگر لازم است که جغرافیا آموخته شود،باید این آموزش موفقیتآمیز باشد.
پدیدار شدن مجدد درس جغرافیا در مدارس پشتیبانان کنونی آموزش جغرافیا خواستار آن هستند که آموختن جغرافیا ورای حفظ کردن اطلاعات جغرافیایی باشد و به سوی کسب مهارت و کسب قابلیت استدلال جغرافیایی حرکت کند؛یعنی دانشآموزان قابلیتی به دست آورند که به سوی کاربرد ابزارهای تجزیه و تحلیل فضایی برای درک مسایل تقابل انسان با محیط حرکت کنند.
اغلب کسانی که اخیرا درصدد بازگرداندن درس جغرافیا به برنامهء درسی مدارس هستند،بر این باورند که برای آموزش مؤثر جغرافیا، بیرون کشیدن این درس از میان دیگر دروس و استقلال آن ضروری است(بوهم 9891،اگان 3891،ناتولی و گریتسنر 8891)."