ملخص الجهاز:
"به این ترتیب سلسله مراتبی از تکالیف میتواند در هر زمان به دانشآموزان داده شود تا معلم بتواند از طریق آنها ارزشیابی را به عمل آورد.
مثلا در یک بحث بین معلم و شاگرد یا بحث بین خود دانشآموزان،اگر دانشآموزی چیزی بیان کند که پیشرفت او را در فهم و درک مسائل دینی نشان دهد میتواند مورد توجه قرار گرفته و ارزشیابی شود.
به همین جهت توصیه میشود معلمان عزیز تعلیمات دینی متناسب با سطوح مختلف تحصیلی و موقعیت کلاس و دانشآموزان و امکانات قابل دسترس،مطالبی را برای بحث تهیه نموده و در اختیار دانشآموزان بگذارند و در اثناء بحث یادگیری و فهم ایشان را مورد ارزشیابی قرار دهند.
ارزشیابی رسمی: این نوع ارزشیابی وقتی انجام میگیرد که معلمان بخواهند در ارتباط با هدفهای عینی برنامه امتحانی به عمل آورند.
1-آزمون انشایی:آزمونهای انشایی شناخته شدهترین نوع امتحانات معلم ساخته هستند و به علت سهولت تهیه مورد توجه اکثر معلمانی است که توانایی کمتری در تهیه امتحانات عینی دارند."