"قانون مورد استفاده در گسترهء کنونی تبلیغات تجاری کشور-که شاید یکی از مهمترین یا آشکارترین عرصههای فعالیت تبلیغی باشد-آییننامه مصوب سال 8531 شورای انقلاب اسلامی است که به گفتهی کارشناسان«تا حدود زیادی»از آییننامه(مصوب سالهای 8431 و 4531)اقتباس شده است.
هرچند فعالیتهایی برای تدوین پیشنویس قانون جدید تبلیغات و روشن ساختن جایگاه قانونی فعالیتهای تبلیغی در کشور صورت گرفته،اما این واقعیت را نیز نباید از نظر دور داشت که دوری مقررات فعلی از واقعیات جاری جهان امروز و عدم تطابق آن با نیازهای واقعی و امروزی کشور،به اتخاذ تصمیمات مبتنی سلائق شخصی یا منافع سازمانی در سازمانهای مختلف میانجامد که بروز نابسامانیهایی را در عرصه فرهنگ به دنبال داشته و خواهد داشت.
متأسفانه در شرایطی که تبلیغات در دنیا یکی از مهمترین مجراهای باز تولید ارزشهای فرهنگی مورد استفاده سیاستگذاران فرهنگی و ارتباطی قرار میگیرد،باید اذعان نمود که بسیاری از پروژههای تبلیغاتی(اعم از تجاری و فرهنگی)کشورنه برمبنای استراتژی تبلیغی خاص تدوین و اجرا میشوند و نه مخاطب خاصی را مدنظر دارند و اغلب،پیامهای را برای مخاطبانی«فرضی»و به منظور تسخیر بازارهای«خیالی»منتشر میکنند."