ملخص الجهاز:
"یافتههای پژوهش بیانگر آن است که دانشآموختگان دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه اصفهان معتقدند استادان راهنمای آنان در مراحل انتخاب موضوع پایاننامه و تدوین طرح تحقیق (سؤالهای 1 و 2)بیش از حد متوسط آنان را راهنمایی کردهاند اما در سه مرحله بعدی یعنی مرور ادبیات تحقیق،تهیه وسایل و ابزارهای تحقیق و نیز جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها اگرچه میانگین حاصل در مواردی بیش از 3 بر حسب مقیاس لیکرت بوده است لکن اختلاف میانگینها از لحاظ آماری معنادار نبوده یا ناچیز بوده است.
استادان راهنمای مصاحبه شونده در مورد مرحله تجزیه و تحلیل دادهها نیز بیش از هدایت معتقد به نظارت بر کار دانشجو بودهاند و معتقد بودهاند اساسیترین مرحله از مراحل تدوین پایاننامه که بیانگر فهم دانشجو از نتایج تحقیق است این مرحله است و لذا دانشجویان را نسبت به مراحل قبلی پایاننامه کمتر راهنمایی میکنند تا در حقیقت استقلال عمل دانشجو را رعایت کرده باشند.
ولی تحقیق انجام شده توسط فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران[9]،بیانگر این است که دانشجویان قابلیت استاد راهنما را تابع مرتبه علمی آنان نمیدانند ولی معتقدند ممکن است استادان جوانتر توانایی علمی بیشتر داشته باشند علاوه بر آن، به نظر میرسد تأثیر امتیازات حاصل از راهنمایی خوب پایاننامه،مقالات مستخرج از آنها و ارتقاء مرتبه نیز انگیزه بسیار خوبی است که ممکن است استادان در مرتبههای استادیاری و دانشیاری انگیزه بیشتری جهت راهنمایی بهتر داشته باشند."