خلاصة:
نیروی انسانی کارآزموده یکی از عوامل تعیینکنندهء رشد و توسعهء کشوها به حساب میآید.آموزش متوسطهء فنیوحرفهای از بخشهای مؤثر در تربیت نیروی انسانی ماهر و نیمه ماه است.بررسی کارآیی بیرونی این آموزشها برای تمامی سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی حائز اهمیت است،ازاینرو، تحقیق حاضر به بررسی کارآیی بیرونی آموزهای فنیوحرفهای شهرستان شهرکرد طی سالهای 1375 تا 80 پرداخته است و شاخصهای مود بررسی تحقیق،نرخ اشتغال فارغ التحصیلات بر حسب نوع و محل اشتغال و نرخ پذیرفتهشدن در مراکز آموزش عالی بر حسب مقاطع و مراکز تحصیلی بوده است. روش تحقیق،توصیفی-تحلیلی و جامعهء آماری آن تمامی فارغ التحصیلان چهار دورهء آموزش متوسطه فنی وحرفهای شهرستان شهرکرد به تعد2346 نفر(ورودی سالهای تحصیلی 76-1375؛77-1376؛78- 1377 و 79-1378)بوده است؛نمونهء تحقیق بر مبنای فرمول برآورد حجم نمونه،400 نفر برآورد شده و با استفاده از نمونهگیری متناسب با حجم هر طبقه،به صورت تصادفی انتخاب شدهاند.برای شناسایی فارغ التحصیلان و دستیابی به آنان و کسب اطلاعات،از پروندههای تحصیلی استفاده شده است.ابزار گردآوری دادههای پژوهش،یک فرم مصاحبه با فارغ التحصیلان(بر مبنای پرسشنامه بسته پاسخ)بوده است که روایی محتوایی آن توسط چند تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد تأیید قرار گرفته است و پایایی آن با آلفای کرانباخ،0/78 به دست آمده است.برای تحلیل اطلاعات حاصله از آزمون و تعیین شدت وابستگی احتمالی بین متغیرها،از ضریب فای و کامر استفاده شده است.یافتههای تحقیق نشان داده که نرخ پذیرفته شدن فارغ التحصیلان نمونهء آماری در مراکز آموزش عالی 55/8 درصد و نرخ اشتغال فارغ التحصیلان 24/8 درصد بوده است.آزمون نشان داد که اشتغال فاغ التحصیلان مستقل از فارغ التحصیل شدن آنان از آموزش متوسطهء فنیوحرفهای شهرستان نبودن است،اما میزان پذیرفته شدن آنها به مراکز آموزش عالی،مستقل از فارغ التحصیل شدن آنان از آموزش متوسطهء فنیوحرفهای شهرستان بوده است.باتوجه به پایین بودن نرخ اشتغال فارغ التحصیلان و عدم تناسب رشته تحصیلی شاغلان با اشتغال آنان،پیشنهاد میشود که سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی اینگونه آموزشها،با مطالعه و تحقیق کافی در موردنیازهای خاص و تغییرات بازار کار استان،به طراحی و اجرای این آموزش بپردازند و باتوجه به آنها تغییرات لازم و متناسب را در رشتههای مختلف شاخه متوسطه فنیو حرفهای به وجود آورند تا امکان جذب و اشتغال مرتبط فارغ التحصیلان فراهم شود.
ملخص الجهاز:
"گرچه در تحلیل کارایی بیرونی از شاخصهای مختلفی مثل تحلیل هزینهها،بازدهی،مقایسه هزینه-بازدهی، شاخصهای بازار کار،برابری فرصتهای یادگیری،اشتغال و اشتغال مرتبط فارغ التحصیلان و ادامه تحصیل و ورود به آموزش عالی استفاده میشود،اما در این پژوهش باتوجه به اهداف آن و برای بررسی دقیق،عمیق و همهجانبه موضوع و نظر به اهمیت مسئله،کارایی بیرونی آموزش متوسطه فنیوحرفهای شهرستان شهرکرد،با تحلیل دو شاخص اشتغال و ورود به آموزش عالی،مودر بررسی قرار گرفته است و هدف عمده از بررسی و محاسبه این شاخصها استفاده از آن در برنامهریزی آموزشهای فنیو حرفهای آینده بوده است.
حجم نمونهء موردنیاز سرعت عمل و زمان لازم برای دقت در گردآوری و کیفیت دادهها،ابتدا با استفاده از فرمولی که بازرگان[61]تهیه کردهاند،تعیین شده است (در این پژوهش میزان اشتباه مجاز در برآوردپارامترها 0/50،سطح معناداری 0/10 و مقدار P و Q به دلیل منطقی نبودن نسبت پذیرفتهشدگان در آموزش عالی و شاغلان با پذیرفتهنشدگان و غیرشاغلان در جامعه و نظر به مشخص و در دسترس نبودن مقدار P ،حداکثر واریانس 0/5 و 0/5، در نظر گرفته شده است)؛سپس با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم هر جامعه (به دلیل توزیع نابرابر افراد جامعهء آماری در نواحی مختلف آموزشی و بر حسب جنسیت،به شرح جدول 1)،با استفاده از معادلهء نمونه آماری موردنیاز این دو جامعه و متناسب با حجم جامعه تعیین و در مرحله بعد،از بین هر جامعه تعداد افراد موردنیاز به روش تصادفی،برای بررسی انتخاب شد؛جدول 1 جامعه و نمونهء آماری فارغ التحصیلان را بر حسب نواحی آموزشی و جنسیت،در دوره مورد بررسی نشان میدهد."