ملخص الجهاز:
"ما در این نوشته میخواهیم به ایننکته اشاره کنیم که هرچند رویکرد امام به سیاست،بیگمان عامل ارزشمندی در شناساییکوششهایی است که در یک صد سال گذشته در تشخیص برخی از موضوعهای بیزمان و مکان در اندیشه اجتماعی اسلامی بوده است،اما در سال 1348 وقتی نظریه ولایت فقیهبه عنوان شکلی از حکومت اسلامی در مقابل نظامهای سیاسی موجود تدریس و منتشرشد کسی باور نمیکرد در کمتر از پنج سال به نوشتهها و نظریههایی منجر شود که در آنزمزمه تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی آن مطرح گردد.
&%02719OHKG027G% پیشبینی یا پیشگوییدرباره چگونگی برخوردنیروهای سیاسی چپو راست و مذهبی وغیر مذهبی با این سندتاریخی که تحت عنوان«قانون اساسی جمهوریاسلامی ایران»در سال 1354 در جامعه منتشرگردیده بود نتیجهایجز صرف انرژی کلانبرای پیدان کردن مقصریا مقصران ندارد اما به مامیآموزد که جهانی که در آن زندگی میکنیم و مدعی تکنولوژی خودکار دیجیتال استبه شدت غیر قابل اعتماد میباشد؛زیرا سایه ترسناک ایدئولوژیهای حاکم بر این جهانکه دست در دست اصحاب زروزور و تزویر دارد،میتواند افتخارآمیزترین اسناد تاریخیهویت یک جنبش اصیل اجتماعی و تاریخی ملتی راحتی از چشم و حافظه تولیدکنندگاناین اسناد نیز پنهان دارد.
تفاوت ویژهای که بین رویکرد امام به سیاست با رویکردهای دیگر وجود داشت نشان دادکه اغلب رویکردهای سیاسی ایران قبل از قیام 15 خرداد سال 1342 بر بازسازی جریان گذشته به دست فیلسوفان و سیاستمداران ساخته شده وبه جهان مدرن و پست مدرن شهرت دارد،جز کولهباریاز بیمها و نگرانیها،خطر سلاحهای هستهای،بیکاری وفقر،دستکاریهای ژنتیکی و تولید جنون،فساد سیاسی،مفایا،مهاجرتهای اجباری،فاجعههای زیست محیطی،تروریسم،استبداد و دیکتاتوری،استعمار و استکبار،فحشاو فساد اجتماعی،بیمارهای غیر قابل علاج و نژادپرستی ونسلکشی و تولید سلاحهای کشتار جمعی،به همراه نداشتهاست و اکنون از انگیزه پیشرفت نیز بیبهره است؛زیرا این پیشرفتهای سترگ در حوزهعلوم و فنون،سعادت،فضیلت،امنیت،عقلانیت،معنویت و عدالت برای بشر به ارمغاننیاورده است."