خلاصة:
نویسنده در این مقاله،که سالها قبل نوشته شده،پدیدههای تغییر زبان و همچنین حفظ زبان و عوامل مؤثر در ایجاد آنها را با مثالها و شواهدی تشریح کرده است.با توجه به محدودیت صفحات مجله،در بخش سوم مقاله تنها به فهرست عوامل(بدون توضیحات) بسنده شده است.
ملخص الجهاز:
"تغییر و حفظ زبان چکیده نویسنده در این مقاله،که سالها قبل نوشته شده،پدیدههای تغییر زبان و همچنین حفظ زبان و عوامل مؤثر در ایجاد آنها را با مثالها و شواهدی تشریح کرده است.
این برتری باعث توجه بیشتر به آن زبان(و گویشوران آن) میشود و میتواند به گسترش کاربرد آن نیز بینجامد.
در این میان،گاه این تأثیر بهگونهای است که فرد یا قومی بهتدریج زبان مادری خود را رها میکند و تحت تأثیر عوامل و فشارهای درونی و بیرونی،زبان دیگری را برای ارتباط با دیگران بهکار میبرد.
چون لازمهی حفظ یا تغییر زبان، وجود دو یا چند زبانگی و برخورد زبانها و تأثیر آنها بر یکدیگر است.
با این که شرایط اشغال گوام و پرتوریکو توسط آمریکاییها تقریبا مشابه و اقدامات دولتها برای گسترش زبان انگلیسی تقریبا یکسان بود،نتیجه و سرانجام کار در دو جزیرهی مذکور برعکس بود.
در پرتوریکو در حال حاضر زبان اسپانیایی زبان آموزش در تمام سطوح است و زبان انگلیسی روزانه فقط به مدت 05 دقیقه تدریس میشود.
این قشر،علاوه بر برنامهریزی زبان،در بیداری و آگاهکردن مردم دربارهی نیاز به حفظ زبان ملی خود نقش بهسزایی داشته است.
آنها زبان اسپانیایی را با هویت و ملیت پرتوریکویی یکسان میدانستند و این نگرش منفی دربارهی زبان انگلیسی را هم ایجاد کرده بودند که این زبان تهدیدی برای زبان و هویت ملی است.
) Language spread:Studies in diffusion and social change Bloomington,Indiana:Indiana University.
New York:Basil Blackwell, The sociolinguistics of society.
Cambridge University Press.
Cambridge University Press."