خلاصة:
انسان به عنوان یکی از مخلوقات خداوند برای رسیدن به مقصود خود به راه و نقشه نیاز دارد و دین همان راه و نقشهی رسیدن به هدف است.به همین دلیل،تربیت دینی بسیار مهم است،زیرا انسان را در مسیر صحیح قرار میدهد.
ملخص الجهاز:
"به این منظور،مؤلفههای سؤال اصلی به صورت سؤالات فرعی زیر مطرح شدند و برای یافتن پاسخ آنها پژوهش انجام گرفت: *آیا اهداف مؤلفان کتابهای دین و زندگی تأمین شده است؟ *آیا دانشآموزان دورهی دبیرستان به اهداف تعیین شدهی کتابهای درسی دین و زندگی رسیدهاند؟ *آیا دانشآموزان از آموزههای دینی در زندگی روزمرهشان استفاده میکنند؟ *آیا آموزش این درس بر زندگی فردی و اجتماعی آنها تأثیری داشته است؟ -آیا با خواندن درس دین و زندگی دانشآموزان مقید به انجام احکام دینی میشوند؟ *آیا درس دین و زندگی در اقناع مذهبی دانشآموزان مؤثر است؟ موضوع تحقیق مطالعهی میزان تحقق اهداف دروس علومانسانی (دین و زندگی)در رفتارهای دانشآموزان.
با توجه به عدد 3(بیانگر ارزش عددی حدمتوسط)و میزان میانگین 3/94،با اطمینان 99 درصد میتوان اظهار داشت،نظر دانشآموزان از حدمتوسط بالاتر است،در نتیجه این فرضیه تأیید میشود.
با توجه به عدد 3(بیانگر ارزش عددی حد متوسط)و میزان میانگین 2/17،با اطمینان 99 درصد میتوان گفت،نظر دانشآموزان از حد متوسط پایینتر است در نتیجه این فرضیه تأیید نمیشود.
با توجه به عدد 3(بیانگر ارزش عددی حدمتوسط)و میزان میانگین 3/30،بااطمینان 99 درصد میتوان گفت،نظر دبیران،کمی از حد متوسط بالاتر است و در نتبجه این فرضیه تأیید میشود.
با توجه به عدد 3(بیانگر ارزش عددی حدمتوسط)و میزان میانگین 2/09،با اطمینان 99 درصد میتوان گفت که نظر دبیران از حد متوسط پایینتر است در نتیجه فرضیهی فوق تأیید نمیشود.
نتیجهگیری بین میانگین نظرات دانشآموزان و دبیران در میزان تأثیر کتاب دین و زندگی در متغیرهای اصلاحرفتار،کاهش مشکلات خانوادگی و متعهد شدن به احکام،تفاوت معناداری مشاهده شده است."