خلاصة:
معلمان زمان بسیار زیادی را به طور دلخواه و داوطلبانه به فعالیت های کاری اختصاص می دهند و می توانند نوعی اعتیاد به کار پیدا کنند که این مسئله می تواند پیامدهای مثبت و منفی برای آنان و سازمانشان به دنبال داشته باشد که یکی از پیامدهای آن رضایت یا عدم رضایت از کیفیت زندگی کاری آنان است. هدف از تحقیق حاضر تبیین رابطه اعتیاد به کار با کیفیت زندگی کاری معلمان ابتدایی بود. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی است که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 285 نفر از معلمان دوره ابتدایی شهر کهنوج از طریق دو پرسشنامه اعتیاد به کار (اسپنس و رابینز، 1992) و کیفیت زندگی کاری (درگاهی، 1387) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم افزار spss17 استفاده شد. یافته ها نشان داد معلمان از نظر کیفیت زندگی کاری و اعتیاد به کار در سطح بالاتری از متوسط قرار داشتند؛ بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی کاری آنان رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت و مولفه های اعتیاد به کار (تمایل درونی به کار، عجین شدن در کار و لذت بردن از کار) توان پیش بینی رضایت از کیفیت زندگی کاری را دارند. با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت چنانچه معلمان با کار خود خوی بیشتری بگیرند، تمایل درونی بیشتری به کارشان داشته باشند و لذت بیشتری از کارشان ببرند احساس رضایت بیشتری از کیفیت زندگی کاریشان خواهند داشت.
ملخص الجهاز:
تببین رابطۀ اعتیاد به کار با کیفیت زندگی کاری معلمان ابتدایی کهنوج فرامرز سابقی ، اسحاق رئیسی آهوان چکیده معلمان زمان بسیارزیادی رابه طور دلخواه وداوطلبانه به فعالیت های کاری اختصاص می دهندو میتوانند نوعی اعتیادبه کار پیدا کنند که این مسئله می تواند پیامدهای مثبت و منفی برای آنان و سازمانشان به دنبال داشته باشد که یکی از پیامدهای آن رضایت یا عدم رضایت ازکیفیت زندگی کاری آنان است .
یافته ها نشان داد معلمان از نظر کیفیت زندگی کاریو اعتیاد به کار درسطح بالاتری از متوسط قرار داشتند؛ بین اعتیادبه کارو کیفیت زندگی کاری آنان رابطۀ مثبت و معنی داری وجود داشت و مؤلفه های اعتیادبه کار (تمایل درونی به کار، عجین شدن در کارو لذت بردن از کار) توان پیش بینی رضایت از کیفیت زندگی کاری را دارند.
معلمان زمان بسیار زیادی رابه طور دلخواه وداوطلبانه به فعالیت های کاری اختصاص میدهندومی توانند نوعی اعتیادبه کار پیدا کنند که این مسئله می تواند پیامدهای مثبت و منفی برای آنان و سازمانشان به دنبال داشته باشد که یکی از پیامدهای آن میتواند رضایت یا عدم رضایت ازکیفیت زندگی کاری باشد که مطالعه حاضر به دنبال بررسی همین موضوع است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) برای بررسی رابطه اعتیاد به کار با کیفیت زندگی معلمان از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که یافته ها نشان داد بین اعتیادبه کارو مؤلفه های آن با کیفیت زندگی کاری معلمان رابطه مثبت و معنیداریوجود دارد (جدول ٣).