ملخص الجهاز:
"اما او دربارۀ دیگر مسایل کلامی مانند جبر و اختیار و عصمت پیامبران،همان باورهای«همگان»را دارد و آیات وابسته به این زمینه را به همان سان به گونۀ ظاهری واژه به واژه به پارسیبرمیگرداند:نافرمانی آدم در بهشت(طه121/20/)،لغزانیده شدن ایشان یعنی آدم و حوا به افسوندیو(بقره36/2/)،یادآوری به پیامبر اسلام که پیش از انگیخته شدن چون بودی(ضحی7/93/)،خدا تورا بخشید،چرا به ایشان دستوری دادی؟(توبه43/9/)،تا خدا گناهان پیشین و پسین تو را بیامرزد(فتح2/48/)،از مردمان میترسیدی ولی خدا سزاتر است که از وی بهراسی(احزاب37/33/)،اگر برایخدا انبازی آوری،بی هیچ گمان کارهایت وارون خواهند گشت و یکی از میان زیانکاران خواهی بود (زمر65/39/)،در دلت آن چیزی را نهان میساختی که خدا آشکار سازندۀ آن است(احزاب37/33/)و...
برخی از اینواژگان را با واژۀ عربیاش میآورم و خواهش میکنم خوانندگان برای پیگیری بیشتر یا به خود اثربنگرند یا به فهرست الفبایی بیمانند و بینیازکنندۀ محمد فؤاد عبد الباقی از قرآن گرامی: آزمودن آزموداران مبتلین آمختن سگ آمختاران مکلبین انداختن تیر انداختاران قسوره بخشیدن بخشیدار وهاب بودن بودار واقع پراکندن پراکنداران ناشرات پسندیدن پسندیدار راضیة پیمودن کم پیموداران مطففین ترسیدن ترسیدار خائف جستن جستار دافق خندیدن خندیدار ضاحک خوردن خوردار طاعم خودرن سوگند خوردار حلاف خهستن آموزشت خهستاران مستغفرین داشتن دوست داشتار ودود در زدن دست در زداران مستمسکون رسیدن فریاد رسیدار صریخ ویراستار در پیشگفتاری 73 صفحهای،همۀ جنبههای کار خود،چگونگی راهبرد به نوشتنو خواندن خطوط،واژگان،جملات،یافتن معانی،آوردن شاهدهای استوار،کژخوانیهای پیشینیان،بدیابیهای پسینیان،شیوۀ کار،متد آشکار و سیستم نمونهوار خویش را فرا نموده به گونهای که در&%00425TYBG004G% درستی و راستی امانت و صداقت علمی و پژوهشی اثر گمانی بر جای نمیماند."