خلاصة:
در کشورهای پیشرفته تحولات فرهنگی به شکل مستمر و پیوسته ای رخ داده است؛ در واقع این جوامع به مرور از الگوه ها و باورهای سنتی که تشکیل دهنده هویت آنها نیز است، به سوی الگوه های مدرن گام برداشته اند. اما جوامع درحال گذار همزمان با فرهنگ موجود سنتی خود، جلوه هایی از فرهنگ و تمدن فرا صنعتی را نیز فرا روی خویش می بینند. سرعت تحولات در این جوامع بسیاری از افراد به خصوص دختران نوجوان را، که به دنبال رسیدن به مهم ترین هدف خود همانا پاسخ به کیستی و چیستی آنها است، با شکل های جدیدی از الگوه های هویت مواجه می کند. آنها در می یابند که نقش ها و هویت های فرودست آنها ناشی از عوامل فرهنگی و نه عوامل طبیعی است. لذا تلاش دارند با استفاده از تعدد منابع هویت ساز به الگوه های جدید رشدی از هویت دست یابند. این نوشتار تلاش کرده با تقسیم بندی الگوی هویت رشد غیر سنتی به شش مولفه که دربردارنده شاخص های مدرن و سنتی است، به سنخی از الگوی هویت رو به رشد مدرن دختران که به صورت هویت رشد پایین، متوسط و بالا دسته بندی شده، نائل آید. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن متغیرهای مستقلی چون پایگاه اقتصادی اجتماعی والدین، میزان تقسیم وظایف جنسیتی در خانه، میزان استفاده از رسانه، میزان ارتباط با همسالان، میزان تعاملات تفاهمی میان اعضای خانواده،میزان اعتقادات دینی و سطح نگرش برابرگرایانه نسبت به موقعیت زن در جامعه، میزان تاثیر هر یک از عوامل بر شکل گیری الگوه های هویت رو به رشد را بررسی کند. نوع پژوهش پیمایشی، روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. نتایج نشان می دهد که بیشتر دختران از الگوی هویت رو به رشد پایینی برخوردارند. از بین متغیرهای موثر در شکل گیری الگوه های هویت، سطح نگرش برابرگرایانه، میزان استفاده از رسانه و میزان تعاملات تفاهمی به ترتیب نقش بیشتری در تبیین و پیش بینی هویت رو به رشد مدرن دختران نوجوان داشته اند.
ملخص الجهاز:
بررسی میزان رشدهویت فردی مدرن درمیان دختران نوجوان شهر تهران سال۱۳۸۷(نمونه مطالعه : مقاطع پیش دانشگاهی )۱ زهیرمصطفی بلوردی * کارشناس ارشد جامعه شناسی شادروان دکتر محمد عبداللهی هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی / چکیده در کشورهای پیشرفته تحولات فرهنگی به شکل مستمر وپیوسته ای رخ داده است ؛ در واقع این جوامع به مرور از الگوه ها و باورهای سنتی که تشکیل دهندة هویت آنها نیز است ، به سوی الگوه های مدرن گام برداشته اند.
پژوهش حاضر با در نظر گرفتن متغیرهای مستقلی چون پایگاه اقتصادی اجتماعی والدین ، میزان تقسیم وظایف جنسیتی درخانه ، میزان استفاده از رسانه ، میزان ارتباط با همسالان ، میزان تعاملات تفاهمی میان اعضای خانواده ،میزان اعتقادات دینی وسطح نگرش برابرگرایانه نسبت به موقعیت زن در جامعه ، میزان تأثیر هر یک از عوامل بر شکل گیری الگوه های هویت رو به رشد را بررسی کند.
بنابراین ، شناخت میزان هویت روبه رشد مـدرنی کـه دختـران نوجـوان برای حل تعارض و ضعف هویتی خود به دنبال آن هستندو همچنین عواملی که در این شکل گیری مؤثر است ،می تواند یکی ازموضوعات قابل بررسی در حوزة جامعه شناختی باشد.
رفعت جاه در بحـث ازهویـت زنـان بین تحصیلات ، ارزش هاو نگرش ها، سبک زندگی وهویـت شخـصی (۱۳۸۳)، شـالچی بـین مناسک مذهبی (۱۳۸۴)،عزیززاده بین سرمایه اجتماعی و فرهنگی (۱۳۸۴) باهویـت فـردی بـه روابط معناداری دست یافته اند، اما نکته اینجا است که بیشتر این پژوهش ها هویت فردی زنـان و دختران ۲۰ سال به بالا را بررسی کرده اند.