ملخص الجهاز:
"حال با این نتیجه روشن است که تهاجم فرهنگی برای بالا بردن احتمال پذیرش پیام خود بیشترین سعی خود را براین خواهد گذاشت که تا حد ممکن با در نظر داشتن سایر ویژگیها،پیام خود را از زبان یک فرد جذاب بیان کند.
گردانندگان تهاجم فرهنگی با ایجاد ویژگیهایی در موضوعات مدنظر خود موجب بالا رفتن میزان پذیرش آنها از طرف مخاطبین خود میشوند به عنوان مثال اگر رادیوی داخلی اعلام کند که«هیچکدام از وزرای کابینه ضعیفتر از وزرای دیگر نیستند» رادیوهای بیگانه برای بالا بردن مقبولیت پیام خود و ایجاد اختلاف میتوانند آن را چنین بیان کنند:«رادیو ایران اعلام کرد که وزیر کشور از هیچکدام از وزرای کابینه ایران ضعیفتر نیست».
تهاجم فرهنگی در این راستا از شیوههای مختلفی سود میجوید که عمدهترین آنها مورد بررسی قرار میگیرند: 1-توسل به عواطف و هیجان مخاطبان:در موارد ممکن تهاجم فرهنگی برای قانع کردن مردم به پذیرش پیام خود شروع به ترساندن مردم میکند.
زنان عموما نسبت به مردان همرنگی بیشتری با جماعت دارند و تلقین پذیرند(کوپر ṣCoper 9791؛ایگلی Egly و کارلی ṣKaroly 1891)؛اما سوگیریهایی که در این مطالعات وجود دارد این نتایج را مورد تردید قرار میدهد(مک کوبی ṣMaccoby 6691؛برای مثال ایگلی و کارلی(1891)متوجه شدند که در نظر پژوهشگران مرد زنان سادهتر ترغیب میشوند و بیشتر با جماعت همرنگ هستند،در حال که پژوهشگران زن اینطور فکر نمیکنند(گیج Gaye و برلانیر ṣBerliner ترجمه خوینژاد و همکاران، 4731).
پیشنهادها با استفاده از تلویحات نظری مطرحشده در متن مقاله،جهت پیشگیری از نفوذ تهاجم فرهنگی پیشنهادهای زیر ارائه میشوند: 1-همچنانکه استدلال شد تهاجم فرهنگی جهت موفقیت پیام خود را به وسیله افراد معتبر بیان میکند؛لذا اگر این افراد به وسیله ابزارهای تبلیغاتی بیگانگان به کار گرفته شدند باید سخنان آنها را با احتیاط مورد بررسی قرار داد."