ملخص الجهاز:
"شیخ طوسی در الاقتصاد22و الجمل و العقود32پس از تقسیم عبادات به اقسام پنجگانه صلاة، زکات،صوم،حج،جهاد و آغاز بحث با کتاب صلاة،مقدمات آن را به واجب و مستحب تقسیم و همان مواردی را که مؤلف به عنوان مقدمات واجب و مستحب نماز مطرح کرده،آورده است،لکن چهار تفاوت میان تقسیمات و تعابیر شیخ طوسی با مؤلف دیده میشود: اول،مؤلف بر خلاف شیخ،علاوه بر بیان شرایط صحت صلاة،به تبیین شرایط وجوب آن نیز پرداخته است.
از نکات قابل توجه در کتاب صلاة میتوان به طرح مسایل صلاة مسافر در ذیل بحث عدد رکعات اشاره کرد که مؤلف آن را همچون شیخ در الاقتصاد43و الجمل53به عنوان یکی از مقدمات نماز مطرح کرده است63؛در حالی که ابو الصلاح حلبی در الکافی،بحث رکعات یازدهگانه را در زمره افعال واجب نماز مطرح و به مناسبت آن بحث نماز مسافر را نیز ذکر کرده است.
04 گرچه جمع بین همهء اقسام متصور این بحث،همچنین افزون برخی از آنها مانند تقسیم واجبات نماز به رکنی و غیر رکنی و برشمردن توجه به قبله در فرض یقین به آن از جمله واجبات رکنی،در متون قدما دیده نمیشود اما برخی از آنها مانند دو تقسیم اول پیش از آن14،در المهذب ابن براج24و برخی دیگر مانند تقسیم کیفیت نماز برای مختار و مضطر و سپس تقسیم هریک به فرادا و جماعت،در کافی ابو الصلاح حلبی34و تقسیم کیفیات به وجب و مستحب در المراسم سلار44نیز مشاهده میشود.
رکن جهاد مباحث کتاب در این بخش،در بیشتر موارد با عبارات غنیه هماهنگ است؛ با این تفاوت که بر خلاف ابن زهره که بحث امر به معروف و نهی از منکر را در بخش کلامی کتاب مطرح کرده،17ایشان آن را همانند شیخ در الجمل27و النهایه37و ابو الصلاح حلبی در الکافی47در ذیل کتاب الجهاد مطرح کرده است57 که مورد استقبال متأخران67نیز قرار گرفته است."