ملخص الجهاز:
"در فصل دوم تنها یک صفحه(به همراه تصویر)به نقاشی دوره سلجوقی اختصاص داده شده و آن هم بدون اشاره به مهمترین اثر تصویری این دوره:کتاب مصور«ورقه و گلشاه»که عیوقی آن را در قالب مثنوی،به بحر متقارب به نظم درآورده و در موزه توپ کاپی سرای استانبول محفوظ است.
در این بخش نیز مکتب اصفهان که پایان بخش مکتب صفوی،در سده یازدهم هجری-قمری است،قبل از مکتب قزوین معرفی میشود و برای نمونه حتی یک تصویر از آثار سرآمدان مکتب اصفهان مانند؛رضا عباسی،معین مصور،افضل الحسینی،محمدی به میان نیامده است.
اگر غربیها برای معرفی آثار نگارگری ایران،با استفاده از تقویم تطبیقی،تاریخهای هجری قمری را تبدیل به میلادی میکنند،به این جهت است که با مخاطب غربی سروکار دارند.
چنانچه در زمینه نقاشی معاصر ایران منابع در دسترس ایشان نبوده(که این طور نیست)،حد اقل کتابهای معتبر(لاتین)بسیاری در زمینه تاریخ نگارگری سنتی ایران،در سرتاسر جهان،به چاپ رسیده است،که دریغ از حتی یک منبع با ارجاع."