ملخص الجهاز:
"اما آنچه دربارهی دسته اول و دوم میتوان متذکر شد اشاره به این ویژگی است که در هردو گروه بیش از آنکه بتوان (به تصویر صفحه مراجعه شود) ویژگیهای فردی در آثار مشاهده کرد ساختاری مبانیوار و آموزشی در مجسمهها دیده میشود؛انتظاری که معمولا از نمایشگاه فردی یک هنرمند نمیرود.
در این صورت اگرچه پایهها هماهنگی با آثار نخواهند داشت و نقشی شاید خنثی اما حد اقل از کیفیت تصویری خود مجسمه نمیکاهند؛چرا که اصولا اگر توجه به پایه در مجسمهسازی نتواند در نهایت مجسمه و پایه را به وحدت تصویری برساند،موجب از بین رفتن کل اثر خواهد شد.
بهطور کلی میتوان گفت مجسمهسازی با این هدف باید به گونهای باشد که سنتها در حاشیه قرار نگیرند؛در غیراینصورت بیشتر جنبهی دکوراتیو به خود میگیرند تا اینکه نفسی مستقل دراثر (به تصویر صفحه مراجعه شود) ایفا کنند.
توجه به این تاریخ از دو منظر مهم است:-1 اگر کلیت این آثار مطلق به دهههای قبل مثلا 03 سال قبل بود میشد تا حدی انتقادهای مطرح شده فوق را مردود دانست؛چرا که در آن صورت این آثار بیشتر محصول زمانهی خود(حد اقل در جامعهی ایران)آن زمان بودند اگرچه پیدایش مجسمهسازی مدرن با این هیأت در جهان پیشینهای بسیار کهنتر از 03 سال پیش دارد.
(7)شرایط لازم برای ثبتنام در کارگاه: تکمیل نمودن و امضاء برگ تقاضای شرکت در کارگاه توسط هنرمند ارسال حد اقل سه قطعه عکس از سه اثر که پیشتر توسط هنرمند بر روی مواد مختلف اجرا شده است و ترجیحا مرتبط با مواد طرح پیشنهادی(حد اقل یکی از آنها اثر حجمی با ابعاد بزرگ بوده باشد."