ملخص الجهاز:
"com اصطلاح«هنر اینستالیشن» (Installation Art) به چهمعناست؟آیا منظور اتاقهای بزرگ تاریکی است که آدمکورمال کورمال وارد آن میشود تا ویدیو تماشا کند یااتاقهایی خالی که در آنها چراغهایی خاموش و روشنمیشوند یا فضاهای درهم و برهمی که انباشته از روزنامه،کتاب،تصویر و شعار است؟ گالری سرپنتین ضمن اعلام نمایشگاه تابستانی گابریلارزکو2ادعا کرد که او هنرمند پیشرو اینستالیشن وکانسپجوال نسل خود است،درحالیکه نمایشگاه او از نقاشی،مجسمه و عکس تشکیل شده بود.
ضمن اینکه هنراینستالیشن با ساختن کارهایی که آنقدر بزرگاند که واردشانمیشویم،ناگزیر است که به مخاطب اهمیت بدهد؛به قولکاباکوف:«هنرپیشه اصلی در کار اینستالیشن و هدفی که همهچیز به سوی او روانهشده و به قصد او انجام میشود،مخاطباست.
اگرچه مثل اویتیسیکا با واکنش جسمانی،به فضا(به تصویر صفحه مراجعه شود)بدون عنوان(فردا روز دیگری است)،زیکریت تیراوانیخا،1997 سروکار داشت اما کارهایش از طریق بازخوردهای ویدیویی،آینهها و نورپردازی با رنگهای تند«تجربه»پیشین ما از فضا رابه کلی مختل میکند.
»رویکرداینستالیشن در اصرار برحضور مخاطب در فضا سبب میشودتا به خاطر سپردن اثر با مشکل مواجه شود،مخاطب اگر کار راخود بدون واسطه تجربه نکرده باشد برای درک آن باید تخیلبسیار قوی داشته باشد.
اما آیا واقعا اوضاع همینطور است؟به رغم شهرتاینستالیشنهای توربینهال و دیووین گالری در تیت مدرن وتیت بریتین،فقط بخشی کوچکی از آثار اینستالیشن برایمجموعههای این موزهها خریداری شده است.
در هر دو مورد تاکید بیش از آنکه روی جنبهبصری کار باشد براستفاده مخاطب از اثر است.
تنوع کارهایی که تشریح شدنشان میدهد که هنر اینستالیشن معانی زیادی دارد اما همچنانکه گیلیک میگوید صحبت از«پایان»آن بسیار سخت استچرا که این اصطلاح«به جای آنکه چارچوب ایدئولوژیکقوی یا یک جریان هنری را مشخص کند برای توصیف شکل ونوع تولید اثر هنری به کار میرود»."