خلاصة:
شبکههای اجتماعی مجازی محصول فناوریهای وب دو هستند.اغلب شبکههای اجتماعی سازوکاری را ایجاد کردهاند که کاربران بتوانند از طریق آن پیامی در صفحهء مشخصات دوستان خود بگذارند.محقق به منظور ارزیابی وضعیت حضور کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی مجازی و سنجش دیدگاه آنها دربارهء میزان محبوبیت این شبکهها در میان کاربران اینترنت در ایران اقدام به طراحی و اجرای یک پرسشنامه اینترنتی و پیادهسازی آن بر بستر یک پایگاه تخصصی نظرسنجی و افکار سنجی بر خط(آنلاین)کرد. هدف اصلی این تحقیق،این بود که میزان نفوذ شبکههای اجتماعی مجازی مورد نظر در این پژوهش را در میان کاربران ایرانی اینترنت مورد سنجش قرار دهد؛همچنین محقق به دنبال کسب پاسخ سؤالاتی دربارهء میزان نفوذ شبکههای اجتماعی مجازی مختلف و تأثیر آنها بر تحولات سیاسی و اجتماعی و به ویژه انتخابات سال 1388 و مسائل بعد از آن بود.مقایسهء بین شبکههای مختلف اجتماعی و میزان محبوبیت آنها در میان کاربران اینترنت در ایران از دیگر هدفهای این تحقیق بود که تا حد زیادی به این اهداف نایل شد.دیگر براساس یافته این تحقیق 78 درصد کاربران اینترنت در ایران عضو یکی از انواع شبکههای اجتماعی مجازی هستند.اکثریت کاربران شرکتکننده در این تحقیق،دارای وبنوشته بوده و از فضای شبکههای اجتماعی مجازی به خوبی مطلع هستند.بیشتر پاسخگویان با این گویه موافق هستند که از طریق شبکههای اجتماعی مجازی در فضای مجازی توانستهاند دوستان دنیای واقعی خود را که پیشتر میشناختهاند،پیدا کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند.برای اغلب کاربران اینترنت در ایران شبکههای اجتماعی مجازی علاوه بر کارکرد دوستیابی،کارکرد کسب اطلاعات و اخبار را نیز دارد.
ملخص الجهاز:
"محقق به منظور ارزیابی وضعیت حضور کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی مجازی و سنجش دیدگاه آنها دربارهء میزان محبوبیت این شبکهها در میان کاربران اینترنت در ایران اقدام به طراحی و اجرای یک پرسشنامه اینترنتی و پیادهسازی آن بر بستر یک پایگاه تخصصی نظرسنجی و افکار سنجی بر خط(آنلاین)کرد.
هدف اصلی این تحقیق،این بود که میزان نفوذ شبکههای اجتماعی مجازی مورد نظر در این پژوهش را در میان کاربران ایرانی اینترنت مورد سنجش قرار دهد؛همچنین محقق به دنبال کسب پاسخ سؤالاتی دربارهء میزان نفوذ شبکههای اجتماعی مجازی مختلف و تأثیر آنها بر تحولات سیاسی و اجتماعی و به ویژه انتخابات سال 8831 و مسائل بعد از آن بود.
لینکدونیهای عمومی مانند بالاترین،دنباله و پایگاههای مشابه نیز نوعی شبکهء اجتماعی مجازی ایرانی به شمار میروند که 001 درصد کاربران آنها از ایران هستند؛در این وبگاهها همهء افراد میتوانند داغترین و جالبترین مباحث مطرح شده در فضای وب را بازنمایی کنند(دانا و الیسون،7002).
محقق به منظور ارزیابی وضعیت حضور کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی مجازی و سنجش دیدگاه آنها دربارهء میزان محبوبیت این شبکهها در میان کاربران اینترنت در ایران اقدام به طراحی و اجرای یک پرسشنامه اینترنتی و پیادهسازی آن بر بستر یک پایگاه تخصصی نظرسنجی و افکارسنجی برخط به نام«پلددی» (polldaddy) کرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سومین سؤال پژوهش از شرکتکنندگان در این پرسشنامه برخط استفاده کردن از یکی از فناوریهای شبکههای اجتماعی مجازی مانند یوتیوب،فیلکر و ویکی پدیا بوده است."