خلاصة:
ن مادران گروه کنترل مشکلات رفتاری نشان دادند.
ملخص الجهاز:
"جدول 3:مشخصههای آزمون t برای مقایسه میانگین گروهها در پیشآزمون شاخص تنیدگی والدینی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی پیشآزمون فهرست رفتاری کودکان در دو گروه مداخله و کنترل نیز نشان داد که مشخصه F مربوط به همسانی واریانسها از لحاظ آماری برای هیچ یک از زیرمقیاسهای فهرست رفتاری کودک معنادار نیست.
2lجدول 4:مشخصههای آزمون t برای مقایسه میانگین گروهها در پیشآزمون فهرست رفتاری کودک (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به همبستگی دو متغیر تنیدگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان براساس ویژگیهای ساختاری، تعریف و اندازهگیری،به منظور آزمون فرضیه پژوهش (آموزش مهارتهای فرزندپروری،تنیدگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان را کاهش میدهد)از مدل تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شده و برای حصول اطمینان از همبستگی دو متغیر با یکدیگر ضریب همبستگی پیرسون بین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون شاخص تنیدگی والدینی و فهرست رفتاری کودک محاسبه شده است.
جدول 6:مشخصه F هاتلینگ برای بررسی معناداری مدل مورد مطالعه به تفکیک متغیرها (به تصویر صفحه مراجعه شود) ** P کوچکتر از 0/100 به منظور بررسی اثر اجرای پیشآزمون شاخص تنیدگی والدینی و فهرست رفتاری کودک بر پسآزمون آنها و اطمینان از اثربخشی شیوه مداخله از مدل تحلیل کواریانس استفاده شد(جدول 7).
یافتههای پژوهش حاضر مبین این نکتهاند که سطوح بالای تنیدگی در قلمرو والدینی به ویژه در زیرمقیاسهای افسردگی(ناخرسندی و گنهکاری والدین)،دلبستگی و سلامت در قلمرو والدینی، با ابعادی از نارسا کنشوری والدین در ارتباط با کودک قرار دارند،و از سویی با توجه به متعاملبودن نظام والد- کودک بالابودن نمرات ارزیابیشده کودکان در زیر- مقیاسهای سازشپذیری/انعطافپذیری،فزونطلبی،خلق کودک،تقویتگری و پذیرندگی،حاکی از عدم پاسخگویی رضایتبخش آزمودنیها به فعالیتهای مادرگری است."