خلاصة:
دنیای اطلاعات و ارتباطات همواره با جهشهای غیرمنتظرهای روبهرو بوده است. وب 2، همگام با پیشرفتهای صورت گرفته، دریچهای رو به امکان تعامل و همکاری با کاربر را برای کتابخانهها متجلی ساخت. در تعامل با وب 2، کتابخانة 2 بهعنوان رویکردی نوین برای استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و به کارگیری نرمافزارهای اجتماعی در امور کتابخانهها و حرکت بهسوی کتابخانههای بدون دیوار بهوجود آمد و پایة فهرستنویسی 2 را در تقارن با نرمافزارهای جدید بنا نهاد. فهرستنویسی 2، نگرش به کاربر بهعنوان مشاور و همکار در تمامی امور کتابخانه است. این پژوهش با نظری به نرمافزارهای کتابخانهای، بهعنوان ابزاری برای فهرستنویسی، به تاثیر دنیای 2 در امر فهرستنویسی پرداخته و نرمافزار «انوویتیو» را به عنوان نمادی در فهرستنویسی 2 به اجمال معرفی کرده است. این نرمافزار کاربرمحور امکان تغییر ساختار و تسهیل تعامل کتابخانه/ کاربر را توسط کاربران کتابخانه فراهم میآورد.
ملخص الجهاز:
"در تعامل با وب 2،کتابخانۀ 2 به عنوان رویکردی نوین برای استفادهاز فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی و به کارگیری نرمافزارهای اجتماعی در امور کتابخانهها وحرکت به سوی کتابخانههای بدون دیوار به وجود آمد و پایۀ فهرستنویسی 2 را در تقارن بانرمافزارهای جدید بنا نهاد.
نرمافزارهای کتابخانهای باانعطافپذیری،بهرهگیری از فناوریهاینوین،تطابق با نیازهای جامعه استفادهکننده،و ارائۀ خدمات کاربر مدار قابلیتهای شگرفیرا در فهرستنویسی رایانهای متبلور ساختهاند؛اما با وجود پیشرفتها و نقاط قوت چشمگیرهنوز نقاط ضعف متعددی نیز در فهرستهایرایانهای نرمافزارهای کتابخانهای وجود داردکه از میان آنها میتوان به مسائلی مانندرسم الخطا،خطاهای املایی،ریزش کاذب،و محدودیتهای زبانهای مصنوعی و نیمۀطبیعی در بازیابی اطلاعات اشاره کرد.
به عبارت دیگر،در دنیای 2 کتابخانهها درکنار استفاده از نرمافزارهای اجتماعی مبتنی برشبکههای اجتماعی و نشانهگذاری اجتماعیبرای هر یک از کاربران خود صفحات وباختصاصی تهیه کردهاند که در واقع پروفایلعلایق موضوعی و پژوهشی کاربران بوده وکاربران اجازۀ دخل و تصرف در همۀ فایلهایفهرستهای کتابخانه و ویرایش فیلدهای مختلففهرستبرگهها،به خصوص فیلدهای موضوعی راداشتهاند و عملیات فهرستنویسی نرمافزارهایکتابخانهای به وسیلۀ تعامل با کاربران متخصصو شناختهشدهای پشتیبانی میشود که دارای نامو کلمه عبور هستند(12:202).
همگام با تغییر جوامع و امکاناتآنها،کتابخانهها دگرگونی در نحوۀ اراوائۀخدمات به کاربران را تجربه میکند و چه بسادر فردایی نه چندان دور در جهت نیازهایجامعۀ اطلاعاتی و کنش متقابل میان کاربران وفناوریها کتابخانههای 3 با طراحی و اجرایخدمات کتابخانهای نوین در راه باشند و نسلآیندۀ کتابخانهها با طراحی درگاههای رقومیچند رسانهای فرایند ارتباط متقابل و دو جانبهکاربر/کتابدار و کاربر/کاربر را متجلی سازندکه در آن بهرهگیری از روح خرد جمعی سببسازماندهی بهتر اطلاعات میگردد."