خلاصة:
این تحقیق با هدف دستیابی به میزان تاثیر اجرای برنامههای آموزش استفاده از کتابخانه در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در سال تحصیلی 86- 1385 انجام شده است.آزمودنیهای این تحقیق از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای غیرکتابداری موجود در دانشگاه بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند. یک گروه از آزمودنیها با کمک بروشور و گروه دیگر از طریق حضور در کلاس آموزش داده شدهاند. سپس هر گروه با گروه گواه خود مقایسه شده و در انتها هردو گروه، پسآزمون نیز با یکدیگر مقایسه شدهاند تا میزان اثربخشی آنها با یکدیگر مقایسه شود. نتایج بهدست آمده حاکی از موثر بودن آموزشهای ارائه شده میباشد. و در بین دو روش آموزشی بروشور و کلاسی، در 12 مورد آموزش کلاسی برتری معناداری نسبت به روش آموزشی از طریق بروشور داشته است، در موارد دیگر یا تفاوت معنادار نبوده و یا تفاوت وجود نداشته است. از میان 34 نکتة آموزش داده شده، تفاوت پسآزمونها با پیشآزمونها در روش دورة آموزش کلاسی در 18 مفهوم و در روش آموزشی بروشور در 15 مفهوم معنادار بوده است.
ملخص الجهاز:
"از آنجا که دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی با نگارش تحقیقاتو پایاننامه دانشجویی سروکار دارند سعی شده از طریق این پژوهش میزان آشنایی آنهابا برنامههای آموزش استفاده از کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی سنجیده شود و روشمناسب برای اجرای اینگونه برنامههای آموزشی ارائه گردد.
Downard نتایج تحقیق همچنین نشان داد که کتابداران در ارزیابی این برنامههای آموزشی بیان کرده بودندکه برنامه آموزش استفادهکنندگان به صورت کم عمق و در زامن نامناسبی ارائه میشود و نمیتواندمهارتهای اساسی جستوجوی اطلاعات را برای دانشجویان به صورت دائمی فراهم آورد.
افتههای پژوهش در این بخش،سعی شده مواردی که باید در اجرای برنامههای آموزش استفاده از کتابخانهمورد توجه قرار گیرند از قبیل:محتوای برنامۀ آموزشی،زمان مناسب برای ارائۀ برنامۀآموزشی،و عناصر مهم در آموزش از دیدگاه آزمودنیها بررسی شود تا در ارائۀ بهتر وموفقتر اینگونه آموزشها مورد تأکید قرار گیرد.
در پاسخ به پرسش چهارم پژوهش،دربارۀ تأثیر برنامههای آموزشی بر میزان شناختآزمودنیها از منابع مرجع،یافتههای پژوهش نشان میدهد که روش آموزش کلاسی در همۀجدول 2 مقایسه پس آزمونگروهها به آزمون X^2 (به تصویر صفحه مراجعه شود)موارد کاملا مؤثر بوده،ولی روش آموزش با دفترچۀ راهنما در آموزش«شیوۀ به کارگیریمجلهها»و«ویژگیهای کتاب مرجع»مؤثر نبوده است.
حث و نتیجهگیری همانطور که در سایر تحقیقات(عطاردی بیمرغی،1375)یافتهها نشان میدهد(بیشاز 60 درصد دانشجویان)آشنایی کافی برای استفاده مفید از منابع کتابخانه را در بدو ورودبه دانشگاه ندارند،یافتههای حاصل از این پژوهش نیز مؤید این مطلب است که جامعۀمورد تحقیق در ابتدا و قبل از ارائۀ برنامۀ آموزش استفاده از کتابخانه توانایی لازم را برایبهرهگیری مؤثر از منابع نداشتهاند و آموزش ارائهشده در زمینۀ شیوۀ استفاده از کتابخانهمؤثر بوده است."