خلاصة:
ادبیات علمی را در موضوع رابطه میان ساختار کتابهای مرجع کودکان و نوجوانان با درک و یادآوری سنجیده است. روش/ رویکرد پژوهش: منابع مرتبط علوم تربیتی و متون کتابداری در زمینه ساختار منابع مرجع مختص کودکان و نوجوانان بررسی شده است. یافتهها: شیوه سازماندهی و ارائه مطالب در این نوع کتابها و برای گروه خاص کودکان و نوجوانان اهمیت دوچندان دارد. نتیجهگیری: لازم است ناشرین این دسته از کتابها را از اهمیت ساختار آگاه نمود تا کتابهایی با ساختار قابل فهمتر منتشر کنند.
ملخص الجهاز:
دریروش رویکرد پژوهش منابع مرتبط علوم تربیتی و متون کتابداری در زمینه ساختار منابع مرجع مختص کودکان و نوجوانان بررسی شده است یافته ها: شیوه سازماندهی و ارائه مطالب در این نوع کتابها و برای گروه خاص کودکان و نوجوانان اهمیت دو چندان دارد نتیجه گیری لازم است ناشرین این دسته از کتابها را از اهمیت ساختار آگاه نمود تا کتابهایی با ساختار قابل فهم تر منتشر کنند کلید واژه ها کودکان و نوجوانان کتابهای مرجع ساختار کتابهای مرجع، تأثیر ساختار متن بر یادگیری مقدمه تأثیر نقش ساختار کتابهای مرجع کودکان و نوجوانان بر یادگیری مرور ادبیات محبوبه فراشباشی آستانه | الهام صیاد عبدی دریافت: ۱۳۸۸/۶/۱۴ پذیرش: ۱۳۸۸/۷/۱۵ همان طور که میدانیم کتابهای مرجع به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای سازماندهی و بازیابی اطلاعات نقشی اساسی در برآورده کردن نیازهای اطلاعاتی خوانندگان مختلف دارند.
Taylor یافته های متخصصان مختلف علوم تربیتی (موئز ۱۹۸۲؛ تیلور ۱۹۸۲؛ میرا a ۱۹۷۷ و ۱۹۷۷) حاکی از آن است که عوامل بسیاری بر درک مطلب یا فهم آن تأثیر گذار است که سازماندهی Meyer و مجله مطالعات ایرانی کتابداری و اطلاع رسانی | شماره ۸۶ محبوبه فراشباشی آستانه الهام صیاد عبدی 10.
بدیهی است امر به درک مطلب ساده تر مطلب کمک میکند مجله مطالعات ایرانی کتابداری و اطلاع رسانی | شماره ۸۶ تأثیر نقش ساختار کتابهای مرجع کودکان و نوجوانان بریادگیری تأثیر ساختار بر فراخوانی از ذهن خواندن فرایندی است که طی آن خواننده اطلاعات را از متن میگیرد و درک میکند.
"Text structure and children's comprehension and memory for expository material".