خلاصة:
این پژوهش با هدف شناسایی مولفه های موجود درخط مشی دسترسی بخش نسخه های خطی کتابخانه های کشور و تحلیل دیدگاه تهیه کنندگان اینگونه خط مشیها انجام شده است. روش/رویکرد پژوهش: با استفاده روش تحلیل محتوا از نوع کیفی به تحلیل خط مشی مدون دسترسی و ارائه خدمات بخش خطی کتابخانه های کشور پرداخته است. یافتهها: در خط مشی مدون کتابخانه های کشور 9 مولفه وجود دارد که هر یک دارای مقوله ها و زیر مقوله های متعدد است. کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با 4 مولفه کمترین و کتابخانه ملی ایران با 9 مولفه بیشترین معیارها را برای دسترسی به نسخه های خطی خود تعیین کرده است. نتیجهگیری: اهمیت مولفه ها در خط مشی ها مختلف است. دو مولفه ارائه منابع و خدمات به مراجعان و شرایط و مشخصات استفاده کنندگان از مولفه های مهم و اساسی خط مشی ها هستند
ملخص الجهاز:
در پژوهش ،دیگری زارعی (۱۳۸۰) به شناسایی مشکلات استفاده از خط مشی مجموعه گستری از دیدگاه مدیران کتابخانههای دانشگاههای مجری دوره کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی شامل تربیت مدرس دانشگاه تهران فردوسی مشهد، شیراز، علوم پزشکی ایران و شهید چمران اهواز پرداخت در این پژوهش اشاره شده است که تنها ۲۹/۵ درصد از مدیران برای گسترش منابع و مجموعه خود دارای خط مشی مدون میباشند.
هدف این پژوهش بررسی پیشینه مشکلات کاستیها و آسیب شناسی بخش نسخه های خطی کتابخانه مرکزی تبریز و ارائه پیشنهاد برای فراهم آوری مخطوطات و بهره گیری از شیوههای نوین سازماندهی و اطلاع رسانی بیان شده است.
این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفهها و معیارهای موجود در خط مشی مدون بخش خطی کتابخانه های کشور و تحلیل دیدگاه خط مشی گذاران در مورد هر یک از مؤلفه ها انجام شده است.
در خط مشی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تنها به ٤ مؤلفه «هزینه»، «ارائه منابع و خدمات به مراجعان شرایط و مشخصات استفاده کنندگان» و «حفاظت و حراست از منابع اشاره شده است که در بین خط مشی های مدون موجود ضعیف ترین وضعیت را از این حیث دارد.
معیارها و مؤلفههای موجود در سایر خط مشیهای مدون بخش خطی کتابخانه های کشور به شرح زیر است: کتابخانه ملی تبریز در خط مشی خود به مسائل و مباحث ٦ مؤلفه حفاظت و حراست از منابع»، قوانین و مقررات شرایط و مشخصات استفاده کننده گان»، «ارائه منابع و خدمات به مراجعان»، «ارتقای سطح دسترسی بهره وری از منابع و مقدمه و تعاریف و اهداف تدوین خط مشی اشاره داشته است.