خلاصة:
شیواپرستی از گرایش های مهم دین هندویی است که پیروان بسیاری را به خود اختصاص می دهد. این گرایش بر پرستش شیوا، خدای کهن که مفاهیم متباینی را در خود دارد ، متمرکز است. شیوا خدایی پیش از آریایی است که در طی گذاری نسبتا طولانی، از تمدن پیش آرایی تا دین هندویی متاخر، جایگاه ویژه ای در دین هندویی به دست آورد . این سیر تحول با توجه به متون مقدس اصلی هندو قابل درک است . افزون بر این، می توان مشاهده کرد که بقایای فرهنگ تمدن باشکوه پیش از آریایی، به ویژه تمدن شهرهای موهنجودارو و هاراپا، که پس از استیلای اقوام هندواروپایی و انقراض تمدن های شهرنشین آن دیار به کلی محو نشده بود و در قشرهای پایین و پست جامعه دینی هند و در میان اقوام بومی دراویدی نژاد آثاری از آن باقی ما نده بود، رفته رفته سر برآورد و بسان مکتب یوگا و شیواپرستی، ارکان مهم دین هندویی امروز را تشکیل داد . شیواپرستی اشکال نظام مند بیشتری در فرقه های شیوایی به خود می گیرد که هر یک با وجود برداشت متفاوت خود، اصول اعتقادی ویژ های دارند.
Śaivism، a major sect of Hinduism، enjoys many devotees in India. Śiva، a god with paradoxical attributes، is devotionally worshiped in Śaivism. Śiva is، in fact، a pre-Vedic god which developed in a relatively long period، from pre-Vedic civilization to later Hinduism، and finally became a prominent god of India. This development istraceable in the Hindu scriptures. Besides، the remnants of the glorious pre-Vedic civilization، especially in Mohenjodaro and Harappa، cast some light on the study of this development. Some scholars believe thatpre-Vedic teachings and religious practices survived among the lower classes of the Hindu society and was gradually transmitted to other classes. These pre-Vedic beliefs mingled with the Vedic religion and finally brought forth the Yoga school and Śaivism. Therefore، in later Hinduism، we can see several Śaiva sects with their specific beliefs and practices.
ملخص الجهاز:
این موضوع در اسطوره شناسی سنتی دین هندویی ، به ستیزٔە شیوا با پـدر همـسرش ، یعنی برهمنی به نام دکشه ٩ تبدیل شده است که در ایـن سـتیزه ، شـیوا قربـانی او را از بـین می برد، زیرا برای بهره گیری از آن قربانی دعوت نشده بود.
mhitā, cited in Kramisch, Stella, "Śiva", Encyclopaedia of Religion, Mircea Eliade (ed.
در نتیجۀ این عمل ، گل های پیشکشی بر روی سر شیوا ظاهر می شود و ارجونـه در مـی یابـد کـه او، خود خداوند شیوا است و خود را به او تسلیم می کند.
, "Pāśupatas", Encyclopaedia of Religion, Mircea Eliade (ed.
J. , "Śaiva Siddhānta", Encyclopaedia of Religion, Mircea Eliade (ed.
J. , "Śaiva Siddhānta", Encyclopaedia of Religion, Mircea Eliade (ed.
, "Brāhmanas and Āranyakas", Encyclopaedia of Religion, Mircea Eliade (ed.
- Hiltebeitel, Alf, "Mahābhārata", Encyclopaedia of Religion, Mircea Eliade (ed.
- Kramisch, Stella, "Śiva", Encyclopaedia of Religion, Mircea Eliade (ed.
- Lorenzen, David, "Kāpālikas", Encyclopaedia of Religion, Mircea Eliade (ed.
- Lorenzen, David, "Śaivism", Encyclopaedia of Religion, Mircea Eliade (ed.
- Lorenzen, David, "Śaivism", Encyclopaedia of Religion, Mircea Eliade (ed.
- Padoux, Andre, "Pratyabhijñā", Encyclopaedia of Religion, Mircea Eliade (ed.
- Padoux, Andre, "Pratyabhijñā", Encyclopaedia of Religion, Mircea Eliade (ed.
- Sanderson, Alexis, "Śaivism in Kashmir", Encyclopaedia of Religion, Mircea Eliade (ed.
- Sanderson, Alexis, "Śaivism in Kashmir", Encyclopaedia of Religion, Mircea Eliade (ed.