خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین کمال گرایی و جهت گزینی هدف در دانش آموزان دختر مراکز پیش دانشگاهی انجام شده است. نمونه مورد بررسی 200 نفر از دانش آموزان دختر مراکز پیش دانشگاهی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز بود که با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شد. آنها مقیاس چند بعدی کمال گرایی (هویت و فلت، 1991) و مقیاس جهت گزینی هدف (وندی ویل، 1997؛ الیوت و مک گریگور، 2001) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که کمال گرایان خود مدار در مقایسه با کمال گرایان جامعه گرا در انتخاب اهداف خود برای پیشرفت به سردرگمی و شک و تردید بیشتری دچار هستند. کمال گرایی خود مدار با جهت گزینی های یادگیری و گرایشی رابطه منفی دارد و این جهت گزینی ها را به صورت منفی پیش بینی می کند. کمال گرایی جامعه مدار نیز با اهداف گرایشی و اجتنابی رابطه منفی دارد و این جهت گزینی ها را به صورت منفی پیش بینی می کند. یافته های پژوهش حاضر در پرتو روند پژوهش های مربوط، به بحث گذاشته شده است؛ برخی پیشنهادات برای اجرای پژوهش های بیشتر در این زمینه مطرح شده است.
ملخص الجهاز:
"چون هدف تحقیق حاضر بررسی این مطلب استکه چگونه کمالگرایی بر جهت گزینی هدف پیشرفت تأثیر میگذارد،دو بعد از کمالگرایی(خودمدار و جامعهمدار)بررسی شده است،که بر کمالگرایی در خود فرد متمرکز است.
جهتگیری عملکرد گرایشی(مثل:برای من مهم است که در مقایسه با دیگراندر کلاس،کارهای خود را بهتر انجام دهم)تأکید بر کسب شایستگی و تأیید در نزد دیگراندارد(گزینههای،20،17،14،6،1)(الیوت و مک گریگور،2001)،کسب قضاوت مطلوبدیگران نسبت به شخص،زیربنای مهم این نوع جهتگیری است(وندی ویل،1997)و جهتگیری عملکرد گریزی(مثل:ترجیح میدهم از موقعیت کلاسی که در آنها ممکن است عملکردی ضعیف داشته باشم دوری جویم)تأکید بر دوریجویی و اجتناب از ناشایستگی درنزد دیگران دارد(گزینههای 15،13،11،10،4)(الیوت و چرچ،1997،الیوت و مک گریگور،2001).
تعهدات شغلی و تحصیلی دانشآموزان در این مرحله مبهم است(هاشمی،1381)از سوی دیگرهمانطور که هاماچک(1978)و پچ(1985،به نقل از وردی و همکاران،1378)در تحقیقاتخود نشان دادند کمالگرایی چنانچه ناسازگارانه(ناسالم یا منفی)باشد،یعنی چنانچه شخص کمالگرا ویژگیهایی نظیر انتخاب اهداف غیر واقعگرایانه برای خود،گرایش به تفکر همه یا هیچو ارزیابی سختگیرانه از خود و تعمیم افراطی شکستها داشته باشد،با پیامدهای منفی مختلفیهمچون احساس شکست،بیتصمیمی،کندکاری و عزت نفس پایین و همچنین افسردگیهمراه است.
بهطور کلی نتایج تحقیق حاکی از آن بود که چنانچه معیارهای دانشآموزان خودانگیخته و متناسب با تواناییهای آنها نباشد،لطمههای زیادی به یادگیری آنها وارد میشود؛ایندانشآموزان ممکن است عملکرد تحصیلی خوبی داشته باشند،ولی در انتخاب هدف خود&%02003VRMG020G% برای درس خواندن به شک و تردید دچار میشوند و به منظور افزایش کفایت و کسب مهارتدر تکلیف یا کسب شایستگی و تأیید در نزد دیگران به مطالعه اقدام نمیکنند.
(1997),M ,hcruhC & A ,toillE ,ygolohcysp laicos dna ytilanosrep fo lanruoJ ,noitavitom tnemeveihca ."