ملخص الجهاز:
"ناوری حسابرسیکاربرد رایانامه در حسابرسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) ترجمه و تألیف:ابراهیم ابراهیمی امروزه حسابرسان همگام با فناوری پیشمیروند و برای انجام کارهای خود به آن اتکامیکنند.
بررسی این خط مشیها و رویههاو نیز اطمینان از انجام مؤثر و کارآمد آنها،موجبطرح حسابرسی رایانامه شده است.
سوالات اثربخش به حسابرس کمک میکنند تا:*به طریق معنادارتری با صاحب کارانش ارتباطبرقرار کند؛ *مسئله و مشکل صاحب کار را بهتر و کاملترمتوجه شود؛ *شواهد حسابرسی بهتری گردآوری کند؛ *اشتباهات را کاهش دهد؛ *همکاری و مشارکت بدست آورد؛و *از سوء تفاهمها جلوگیری کند.
با این وجود اگر حسابرس باوردارد که سؤال یا موضوع میتواند از طریقگفتگوی پس و پیش(حضوری و غیرحضوری)باصاحب کار بهتر پاسخ داده شود،نباید از رایانامهاستفاده کند،چرا که نااثربخش و ناکارآمدخواهد بود.
رایانامه نوعی"مستند مجازی"واقعیبرای برقراری ارتباط با صاحب کار است و میتواندبه عنوان واسطی عمل کند که ارتباطگری ازطریق آن منتقل میشود(به عبارت دیگر میتواننامهای را به رایانامه پیوست کرد).
پیامها یا سوالات زیادی هست که بایدبا صاحب کار در میان گذاشته شود،از قبیل:*شفافسازی یک موضوع *رسیدن به توافق *درخواست مستندات یا اقلام خاص *به روزرسانی وضعیت موجود *اقلام باز *تأیید یک حقیقت *شناخت مسئله *حل مسئله رایانامه یقینا میتواند برای خطاب قرار دادننیازهای ارتباطاتی بالا استفاده شود.
در اکثر موارد،وقتیارتباطات با یک مکالمهی شفاهی بهتر انجاممیشود،توصیه میشود این کار با ملاقات چهرهبه چهره انجام شود.
داب معاشرت رایانهای حسابرس از آنجا که حسابرسان به مقدار زیادی بهرایانامه به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط باصاحب کار تکیه میکنند مهم است که از برخیقواعد و آداب معاشرت با رایانامه آگاه باشند."