خلاصة:
وقوع تصادف بین وسایل نقلیه» یکی از عوارض شبکهة حمل و نقل جادهای است که مشکلات بسیاری از جمله خسارت تلفات ازدحام هدر رفئن وقت و درگیری را به همراه دارد. یک سیستم متضبط و کارای حمل و نقل باید به نحوی ساماندهی شود که در آن, رفع مشکلات و اثرات منفی ناشی از تصادفات سادهترین و کا رآمدترین شکل امکانپذپر باشد. به همین منظور سامانة فرماندهی حادثه به عنوان سامانة مناسب شرایط فعلی کشور از لحاظ سازماندهی مورد بررسی قران می گیرد. بررسی جامع و ارزیایی گزیتههای مطرح در این زمینه عمدة فعالیت این پژوهش به حساب می آید. این تحقیق به منظور پاسخ به نیاز جامعة قتورت. گرفته از لتخاظ نوع تحقیق» کاربردی است و روش آن حلزونی می باشد. اساس نتایج به دست آمده این تحفیق امبتنی بر سه اصل بهکار گیری امکانات و تجهیزات موجود کشور در راستای پوشش نارساییها و مشکلات بررسی کارهای انجام شده در سایر کشورها و بهره گیری از نظرات و تجربیات نخبگان است. نتایج این بررسی ها تشان می دهد که بررسی های سامانة فرماندهی حادثه پیشنهادی قابلیت به کارگیری در شبکة حمل و نقل جادهای را دارد. بنابراین» پیشنهاد میشود کلیة ارگانهای عضو به ویژه نیروی انتظامی که از اعضای بنیادی و تاثیرگذار شورا به حساب میآینده بستر تحقق سامانة مذکور را در درون سازمان خود فراهم آورند.
ملخص الجهاز:
"اگر این سازمانهابه وظایف خود نسبت به شرایط مختلف در حد مطلوب مسلط باشند(بدانند و بتواننداجرا کنند)،به منظور سازماندهی فعالیتهای این ارگانها به صورت همزمان در یکمکان مشترک با نهایت دقت و حد اکثر سرعت،انجا وظایف باید به نحوی باشد کهنه برای فعالیت سازمان همکار اختلال و مزاحمتی ایجاد کنند و نه فعالیت و مسئولیتخود را مستقل و بدون توجه به تقدم و تأخر(جایگاه مناسب عکس العمل عملیاتی)سایر فعالیتها انجام دهند.
ایجاد رویکردهای منسجم،بستری مناسب برای تحقیق برنامهها و اهداف عالی وکلان سازمانها،صرف هزینۀ کمتر نسبت به سازمان مستقل،حس همکاری بیشتر (از آنجا که سازمان یکی از سازمانهای فعلی مرتبط با حوادث است با مقاومت نسبتاکمتری از جانب متولیان سوانح همراه خواهد بود)،پیگیری و استمرار دستور العملهاو مصوبات در قالب یک رویکرد نظاممند و جامعیت سریع سازمان در سطح کشور ازمزایای تشکیل سازمان وابستۀ امر سوانح به شمار میآید.
هدف اصلی شورای عالی سیاستگذاری کلان(ایمنی حمل و نقل) برای تشکیلات شورای ملی نیز دو گزینه مطرح است: گزینۀ اول:شورای ملی ایمنی زیر نظر وزارت کشور با ریاست وزیر کشور و عضویتمعاونت عمرانی وزارت کشور(به عنوان دبیر شورا)،معاون راهنمایی و رانندگی و امورحمل و نقل نیروی انتظامی،یکی از معاونان وزرای راه و ترابری،بهداشت،درمان وآموزش پزشکی،ارتباطات و فناوری اطلاعات،صنایع و معادن،معاونت برنامهریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور،رئیس سازمان امداد و نجات(نمایندۀ جمعیت هلال احمر)و یک نمایندۀ ویژه تشکیل میشود.
در نهایت،کمیسیون سوانح ترافیکی که با هدف اصلی ایجاد سیستم مدیریت سوانحهماهنگی میان نهادها به عنوان زیرمجموعۀ شورای عالی ایمنی استان تشکیل میشود،شامل اعضای زیر است: معاونت امور عمرانی استان(رییس کمیسیون)،فرمانده معاونت راهنمایی و رانندگیاستان(دبیر کمیسیون)،رییس پلیس راه رییس اورژانس استان،معاون راهداری،مدیرکل سازمان حمل و نقل و پایانهها،مدیر عامل آتشنشانی،رییس سازمان امداد و نجات(نمایندۀ جمعیت هلال احمر)و سایر معاونتهای مرتبط با قسمت اجرایی و عملیاتمدیریت سوانح."