خلاصة:
یکی از مهم ترین شعایر دینی که در میان اقوام و ملل مختلف به شیوه های گوناگون رواج داشته و دارد، آیین قربانی است. این آیین که خود دربردارنده بخش های مختلف و دارای گوناگونی های بسیار در زمینه موضوع، چگونگی و هدف قربانی است، مضمون تحقیق پژوهشگران دین شناس بوده است. این محققان در طی دو سده گذشته رهیافت های متنوعی، همچون رویکرد جامعه شناختی، روان شناختی، اسطوره شناختی و پدیدارشناختی را در بررسی این آیین به کار برده اند و نظریه های گوناگونی را در این باره مطرح کرده اند. این مقاله کوشیده است تا در بررسی مختصر خود، پژوهش ها و نظریه های سه تن از این محققان، یعنی هربرت اسپنسر، ادوارد تایلور و جیمز جورج فریزر را به اجمال معرفی نماید.
Sacrifice، as one of the most important religious rituals، is widespread among different nations and cultures of the world. This rite which has been the subject of scholarly research for a long time involves various aspects and a variety of subjects، objects and methods. During the last two centuries scholars have dealt with this issue through different approaches such as sociological، psychological، mythological and phenomenological and thus have put forward various theories. The present article tries to give a brief survey of the theories of three scholars، namely Edward Burnett Tylor، Herbert Spencer and James G. Frazer، concerning the origin، object and meaning of the sacrifice.
ملخص الجهاز:
در این مقاله ، که می کوشد به بررسی مفهوم قربانی بپردازد، پس از ارائۀ شرح مختصری دربارٔە معنا و مفهوم این پدیده ، به نظریۀ سه تن از محققان بزرگ سده های ١٩ و ٢٠ میلادی ، یعنی هربرت اسپنسر، ادوارد تایلور و جیمز فریزر، که در این زمینه نظریات تأثیرگذاری ارائه نموده اند، خواهیم پرداخت .
بررسی مفهوم و معنای قربانی شاید اولین معنایی که با شنیدن نام قربانی به ذهن فردی پرورش یافته در فرهنگ ایرانی - اسلامی می رسد، ذبح یک حیوان باشد، حال آنکه این مفهوم که در جوامع و فرهنگ های مختلف صورت های بسیار گوناگونی را شامل می شود.
همچنین هربرت اسپنسر و جیمز فریزر که هر دوی آنها نیز انگلیسی بودند، نظریه های هدیه ، و نظریۀ پادشاه الوهی و قربانی انسانی را مورد بررسی و پژوهش قرار دادند.
او بر این باور بود که اعتقاد به ارواحی که نه فقط در وجود انسان ها، بلکه در همۀ ساختارهای طبیعی و اشیاء خانه دارند و اعتقاد به استقلال روح انسانی که در خواب یا مرگ از او جدا می شود، و نیز معتقدات دینی و آداب و رسوم پیوسته با آن ها، نشأت گرفته از همین تفکر است ، تفکری که در نهایت به آنیمیسم ، یا در دیدگاه تیلور، همان شکل نخستین دین ختم شد.
), New York, London, MacMillan Publishing Company, 1987, vol.
), New York, MacMillan Publishing Company, 1987, vol.
), New York, MacMillan Publishing Company, 1987, vol.
− McHenry, Robert, "Edward Burnett Tylor", New Encyclopedia Britannica, Robert McHenry (ed.
− McHenry, Robert, "Edward Burnett Tylor", New Encyclopedia Britannica, Robert McHenry (ed.
− Idem, "Herbert Spencer", New Encyclopedia Britannica, Robert McHenry (ed.