ملخص الجهاز:
"(شریعتی،1357،31)ریشههایعمیق اعتقادی و انگیزههای مبتنی بر ایمان و باوربه حقایق توحیدی و ولایی پشتوانهی این حرکتعظیم بود،حرکتی که بنیانگذار آن،سالها قبل تنهابا تکیه بر منابع اصیل اسلامی،الگوی اصلی آن راتبین کرده بود و حوزههای علمیه و روحانیت را بهعنوان تبیینکنندگان و اشاعهدهندگان اصلی اینالگو،به مجاهدت در دو عرصهی مبارزات سیاسی وخودسازی اخلاقی فرا خوانده بود(امام خمینی،1356) اسلام اگرچه در کلیت خود به عنوان تنها دینراهنما و نجاتبخش انسان در قرن هفتم میلادیدر ایران با استقبال مواجه شد و توانست سرمایهیتمدنی و ذهنی ایرانیان را به خدمت اهداف والایخود بگیرد،اهدافی که در عین حال مدافعان وحامیان خود را به کمال مطلوب نزدیک میساخت،اما لایهی عمیقتر آن که حقیقت ولایت و اعتقادبه اهل بیت طهارت(ع)بود در فاصلهای 900 سالهتوانست به رسمیت برسد و در قرن دهم هجری دردومین جهش ایرانیان،مذهب رسمی و عنصر محوریهویت ایرانیان گردد.
اگر تمدن امروزغرب در شعارهای سیاسی خود از دموکراسی دممیزند ولی در حقیقت دموکراسی را پوششی برایسرمایهداری قرار داده چرا که در طبقهبندی ارزشها،احترام به مالکیت خصوصی مقدم بر تساوی فرصتهاو استقلال شخصی قرار میگیرد(بلاستر،1377،134)اما در مبانی تمدن اسلامی،کرامت انسان وبر اساس آن ضرورت تأمین فرصتهای برابر و حقتعیین سرنوشت،اصل اساسی شمرده میشود،{/و لقدکرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر/}(اسراء،70)اگر ابزارهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی امروز غرب،مهندسی ذهن مخاطب را به عنوان هدفی پنهان دنبالمیکنند(سعید،1377،29-37)و هجوم اطلاعاتیرا حجاب آگاهی مخاطبان قرار میدهند،در مبانیفکری اسلامی فراهم کردن زمینهی تحقیق و آگاهیحتی برای دشمنان خونی و در حال جنگ،یک اصلمسلم است:{/و ان احد من المشرکین استجارک فاجرهحتی یسمع کلام الله ثم ابلغه مأمنه/}(توبه،6)اگر درنظریهپردازیهای به ظاهر علمی غرب در عرصهیاقتصاد و معیشت،منافع شخصی و آزمندی طبیعی-حیوانی انسان مهمترین انگیزهی کسب درآمد و کارو تلاش اقتصادی شمرده میشود(بلاستر،1377،369)در نگاه توحیدی به مقولهی اقتصاد،تلاش وکار به مثابه مجاهدتی برای زمینهسازی رشد فضائل وارزشهای معنوی تبیین میشود."